Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (8)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Motivasjon (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • NIFU (8)
Omtale

Vanskelig å finne effekter av Utdanningsløftets satsing på vg3 fagbrev i skole

Som ledd i evalueringen av tiltakene i Utdanningsløftet 2020, har NIFU også evaluert et tiltak for å styrke det alternative tilbudet for de som ikke får læreplass, nemlig vg3 fagbrev i skole.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra NIFU
Omtale

Bekymring over økt fravær i norsk skole

En undersøkelse gjennomført av forskere ved NIFU viser en generell oppfattelse blant skoleledere og skoleeiere av økt fravær i norsk grunnskole og videregående skole. De forklarer den opplevde økningen med brede samfunnstendenser, som økning i barn og unges psykiske helseplager og økt digitalisering, men mener samtidig at skolen kan bidra til å redusere fraværet.

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra NIFU
Omtale

Mange skoleansatte opplever at deres faglige bakgrunn ikke utnyttes godt nok

NIFU-forskerne Karl Solbue Vika og Ann Cecilie Bergene har skrevet rapporten Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven. Undersøkelsen har som mål å fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere.

Publisert: 26.09.2023 Hentet fra NIFU
Omtale

Lærerspesialister motiveres av nye utfordringer

Spennende oppgaver, ønske om påfyll og faglig utvikling, og nye utfordringer, er grunner ni av ti oppgir for å ville bli lærerspesialister.

Publisert: 02.02.2022 Hentet fra NIFU
Omtale

God faglig utvikling og økt motivasjon for opplæring

Alternative vekslingsmodeller innebærer hyppigere pendling mellom skolebasert og bedriftsbasert opplæring sammenliknet med hovedmodellen. De bidrar til tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv, men kan samtidig være krevende både å organisere og å gjennomføre.

Publisert: 07.01.2019 Hentet fra NIFU
Omtale

Økning i utdanningsforskning

Omfanget av utdanningsforskningen i Norge fortsetter å øke. Totalt ble det brukt 1,38 mrd. kr på utdanningsforskning i 2015.

Publisert: 11.05.2017 Hentet fra NIFU
Omtale

Hva er en god modell for fagopplæring for innvandrere?

Det er ikke en enkelt faktor som avgjør hva som gir en god modell for fagopplæring for innvandrere. Det er flere avgjørende faktorer, og de må virke sammen på en god måte.

Publisert: 20.04.2017 Hentet fra NIFU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo