Artikkel Barna over- og undervurderes i forkynnelse Barn lytter aktivt til forkynnelse og kan gjengi mye av det som blir sagt, men de vet ikke nødvendigvis hva de skal gjøre med det de har hørt. Det viser Linn Sæbø Rystads doktorgradsavhandling. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Ikke alle barn har et godt fritidstilbud Foreldrenes økonomiske og sosiale bakgrunn har en klar påvirkning på om barn og unge deltar i organiserte fritidsaktiviteter som idrett, korps og speider, viser en ny rapport. Publisert: 17.03.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagartikkel Demokratiet, teknologien og skolen Det nye samfunnsfaget for videregående mangler en klar kobling mellom teknologi og demokrati. Dette er problematisk i et samfunn der vi i stadig større grad blir påvirket gjennom individuelt tilpasset informasjon og desinformasjon. Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel Hvordan få unge til å delta mer i demokratiet? Skoleelever lærer mye fakta om demokratiet, men det er ikke avgjørende for at unge deltar i demokratiet. Publisert: 09.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Rusforebygging i skolen – med nye læreplaner Fornyede læreplaner for grunnskolen og videregående opplæring, LK20, innføres nå gradvis fra og med 1. august. Planenes innhold aktualiserer spørsmålet om, og hvordan rusforebyggende arbeid kommer til å ha en plass i skolen framover. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Helsedirektoratet
Fagartikkel Globaliseringen av skolen Den norske skolen hadde et nasjonalt fellesskapsformål og primært en samfunnsbyggende funksjon frem til Norges tilslutning til EU gjennom EØS-avtalen. Etter århundreskiftet ble skolen tilpasset samfunnsutviklingen, og endret karakter til å være et sted for individuell selvutvikling og kulturell relativisme. Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel Hvordan utvikle kritisk bevissthet? Hvordan kan man implementere kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget i skole og lærerutdanning? Hvordan kan elever og lærerstudenter få mulighet til å påvirke egen skolehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på egen mestring? Publisert: 03.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagfellevurdert Ensretting, standardisering og kunnskapsbasert praksis – autoetnografi som motstand? Artikkelen introduserer forskningsmetoden autoetnografi og diskuterer metoden i lys av begrepet «evidensens tid» og bruken av randomiserte, kontrollerte studier som den metodiske ryggraden i dette evidensbegrepet innenfor helse- og sosialfag. Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 2) 2/2019
Fagartikkel Kritisk om kritisk tenkning Kritisk tenkning framstilles ufullstendig i læreplanene og faglitteraturen. I fagfornyelsen blir spørsmål om sannhet og rett tonet ned eller utelatt helt. Vekten legges heller på kildekritikk og kritisk tenkning som en teknisk metode. Publisert: 18.01.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel Barns medvirkning skjer i øyeblikket Anerkjent barnehageforsker oppfordrer voksne i barnehagen til å være til stede i øyeblikket og se på barna som medmennesker. Publisert: 13.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Folkehelse og livsmestring i skolen. Hva sier elever om erfaringer med å bestemme selv i læringsaktiviteter? En kvalitativ intervjustudie I denne artikkelen presenteres forskningsfunn fra et skoleutviklingsprosjekt der 150 elever fikk erfare selvbestemmelse i læringsaktiviteter en dag i uken over ett skoleår. Funnene viste at selvbestemmelse var nye og positive erfaringer for elevene, der opplevelser av frihet og tillit, fri vilje og flyt var fremtredende. Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6/2020
Fagartikkel Opplæringsplikten og skolens handlingsrom – hva pandemi og skolestengning lærte oss Når skolen skal oppsummere erfaringene etter koronapandemi og skolestenging, så er opplæringsplikten en nøkkelfaktor som ikke bør glemmes. Pandemien kan ha bidratt til å synliggjøre hva denne betyr for skolens struktur og elevenes læring. Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020