Fagartikkel Opplæringsplikten og skolens handlingsrom – hva pandemi og skolestengning lærte oss Når skolen skal oppsummere erfaringene etter koronapandemi og skolestenging, så er opplæringsplikten en nøkkelfaktor som ikke bør glemmes. Pandemien kan ha bidratt til å synliggjøre hva denne betyr for skolens struktur og elevenes læring. Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel Urfolksperspektiver i fagfornyelsen – arbeid med kompetansemål i klasserommet Nye læreplaner gir nye muligheter, og stiller samtidig krav om faglig oppdatering hos lærerne. Læreplanen blir her fortolket, og supplert med en rekke gode kilder til bruk i undervisningen om urfolk – innenfor ulike fag. Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel Barnet si stemme i kontakt med PPT og sakkunnig arbeid Denne artikkelen tek opp eit viktig tema om barn sin rett til å medverke i det som angår dei. Om det kan vere utfordrande å høyre barn direkte i sakshandsaminga, er det likevel på tide å sjå nærare på korleis ein på beste måte kan få fram barneperspektivet og barnet si stemme. Dette er sterkt forankra i lovverket og i barnekonvensjonen som Noreg har slutta seg til. Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Podcast Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk? Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning? Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Konflikt mellom dannelse og kompetansemål Denne artikkelen handler om hvilke betydninger læreplaner, elevsammensetning og organisering av skolehverdagen har for læreres skjønnsvurderinger når de underviser i temaer som kan oppleves som kontroversielle. Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 4) 3/2020
Fagartikkel Elevmedvirkning i vurderingsarbeid Elevenes aktive deltakelse i vurderingen av eget arbeid er forankret i flere av skolens styringsdokumenter. Fra høsten 2020 skal lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Undersøkelser viser at elevmedvirkning forstås og praktiseres på ulike vis. Publisert: 31.08.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel Bidrar til undervisningsopplegg om 22. juli 26 studenter ved grunnskoleutdanningen ved Universitetet i Agder har deltatt i utarbeiding av undervisningsressurser om 22. juli for lærere. Publisert: 08.06.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Podcast Lærerrommet: Hva betyr elevmedvirkning i fagfornyelsen? Med de nye læreplanene skal også lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Hva er egentlig elevmedvirkning? Publisert: 07.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Regjeringen bommer med jobbtiltak for flyktninger Som en følge av flyktningebølgen i 2015 lanserte regjeringen «Hurtigsporet» for å få flyktninger raskere i arbeid. Men forskning fra UiT viser at tiltaket bommer og ikke prioriterer de gruppene som trenger det mest. Publisert: 02.06.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Holdningsdannende religionsundervisning Kan religion og etikk i videregående skole fremme dialog, toleranse, respekt og selvrefleksjon hos elevene dersom bare noen få stemmer får dominere i undervisningen? Publisert: 17.05.2020 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Korleis få elevane engasjert i samfunnsfag? Elevar med høg fagleg sjølvtillit og som opplever at faget bidreg til deires samfunnsdeltaking er dei som legg mest innsats i samfunnsfag, syner ein ny studie. Korleis kan læraren stimulere elevane sitt engasjement for faget? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Olje, klimaskepsis og naturfagslæreren Hva tenker lærerstudenter om miljøtruslene og klimaproblemene og hvordan vil de selv behandle temaet når de er ferdig utdanna lærere? Publisert: 16.04.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger