Fagfellevurdert Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres ideer om opplæring til demokrati og medborgerskap i skolen Hva slags medborgere søker samfunnsfaglærere å utdanne? Det undersøkes i denne artikkelen, i lys av tre idealtyper for medborgerskap. Publisert: 24.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Fagfellevurdert Læreplan og demokrati – om læreres fortolkning og bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratiopplæringsperspektiv Hvordan sier samfunnsfaglærere at de fortolker og tar i bruk ulike deler av læreplanen når de planlegger og gjennomfører demokratiopplæring i samfunnsfag? Gjennom en spørreundersøkelse og intervjuer undersøker forfatterne denne problemstillingen. Publisert: 14.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Fagartikkel Kritisk tenkning I den pågående fagfornyelsen blir kritisk tenkning holdt fram som et svært viktig satsingsområde, blant annet ved at det inkluderes eksplisitt i den nye kompetansedefinisjonen. Derfor blir det viktig å finne gode måter å arbeide med kritisk tenkning i klasserommet på. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel Forskere gir feil bilde – Utdanningsforskere har vært med på å skape og opprettholde feilaktige forestillinger om romers utdanningssituasjon, sier Solvor Mjøberg Lauritzen. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Utvider klimadebatten: Naturvitenskapen alene løser ikke klimakrisen Med oppstarten av Oslo miljøhumanoria ved UiO i 2019, samles humanistiske krefter for å bidra i kampen mot klimaendringene. Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Video Finnes alternative fakta? Mandag 24. september 2018 var det duket for årets store Exphil-forelesning ved UiO. Årets foreleser var den svenske professoren Åsa Wikforss (video). Publisert: 27.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Naiv, rasist, og kunnskapsløs! Forskere blir skyteskiver i polariserte debatter Det foregår en kamp om vitenskapeligheten i den offentlige debatten. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kontroversielle spørsmål i undervisningen – Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra. Publisert: 12.09.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Fagartikkel Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet Demokratiet er avhengig av diskusjon og meningsbrytning. Derfor bør diskusjoner med gode ytringsmuligheter være en naturlig del av skolens demokratiopplæring. En videostudie har undersøkt hvordan diskusjoner utspiller seg i engelsk og samfunnsfag på ungdomstrinnet. Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel Demokratilæring gjennom bruk av kontroversielle spørsmål Kontroversielle spørsmål kan være velegnet for elevenes demokratilæring. Samtidig kan slike spørsmål skape utfordringer for læreren. En studie har undersøkt hvilke suksessfaktorer som ligger til grunn når undervisning som omhandler kontroversielle spørsmål blir vellykket. Publisert: 19.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel Samlingsstunden som arena - demokratisk opplæring i skolen Elevenes samlingsstund om morgenen er et godt tidspunkt for å arbeide med elevenes demokratiforståelse og for å praktisere demokrati i praksis. Ved å velge en fast tid hver dag kan læreren sikre at dette får tilstrekkelig plass innenfor elevenes skolehverdag. Publisert: 19.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018