Artikkel Utvider klimadebatten: Naturvitenskapen alene løser ikke klimakrisen Med oppstarten av Oslo miljøhumanoria ved UiO i 2019, samles humanistiske krefter for å bidra i kampen mot klimaendringene. Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Video Finnes alternative fakta? Mandag 24. september 2018 var det duket for årets store Exphil-forelesning ved UiO. Årets foreleser var den svenske professoren Åsa Wikforss (video). Publisert: 27.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Naiv, rasist, og kunnskapsløs! Forskere blir skyteskiver i polariserte debatter Det foregår en kamp om vitenskapeligheten i den offentlige debatten. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet Demokratiet er avhengig av diskusjon og meningsbrytning. Derfor bør diskusjoner med gode ytringsmuligheter være en naturlig del av skolens demokratiopplæring. En videostudie har undersøkt hvordan diskusjoner utspiller seg i engelsk og samfunnsfag på ungdomstrinnet. Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel Samlingsstunden som arena - demokratisk opplæring i skolen Elevenes samlingsstund om morgenen er et godt tidspunkt for å arbeide med elevenes demokratiforståelse og for å praktisere demokrati i praksis. Ved å velge en fast tid hver dag kan læreren sikre at dette får tilstrekkelig plass innenfor elevenes skolehverdag. Publisert: 19.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel Skolens samfunnsmandat Dersom demokratiforståelsen i skolens formålsparagraf ikke er i samsvar med kunnskapspolitikken som føres, vil dette kunne ha konsekvenser for idealet om medborgerskap og utformingen av det fremtidige demokratiet. Publisert: 14.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Artikkel Nyskolen – Elevdemokrati læres ved å øve, øve, øve. Ved Nyskolen i Oslo praktiseres elevdemokrati på en mer utstrakt måte enn man finner i andre skoler. Spesiell oppmerksomhet fikk skolen da elevene for et par år siden selv tok initiativ til og fikk fjernet lekser på ungdomstrinnet. Publisert: 14.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel Demokrati i den nye læreplanen Ein føresetnad for å kunna undervisa i det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap er at ein har ei klar oppfatning om kva ein vil leggja i omgrepet demokrati. Den overordna delen av læreplanen er basert på tre ulike idear om kva demokrati som skuletema skal vera. Publisert: 13.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Blogg Medborgerskap Ludvigsenutvalget ga råd om utformingen av framtidens skole, og ordet medborgerskap dukket opp som et viktig begrep. Det handler blant annet om å leve sammen i fellesskap. Publisert: 03.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer? Det å bryte opp hemmende strukturer og rutiner er et sentralt anliggende i kritisk pedagogikk. Nytenkning, kreative prosesser og personlig uttrykk står sentralt i kunstfagene. Denne artikkelen undersøker hvordan en kritisk kunstfagpedagogikk kan bidra i arbeidet med dagens politiske og sosiale utfordringer. Publisert: 05.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Artikkel Svekket opplæring i medborgerskap – Skolen utvikles stadig til å bli mer instrumentell. Dette kan få konsekvenser for medborgerrollen og det fremtidige demokratiet, mener førsteamanuensis Janicke Heldal Stray. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Avliver myten om de digitale barna - Barn har alltid vært mindre interessert i nyheter enn voksne, men de har fortsatt behov for de redaksjonelle nyhetsmediene, sier førsteamanuensis Eiri Elvestad ved USN Handelshøyskolen. Publisert: 28.05.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)