Fagartikkel Ubehag – en ressurs for kritisk og inkluderende undervisning Ubehag er noe de fleste av oss ønsker å unngå. Ubehag er først og fremst nettopp ubehagelig. Men ubehaget kan også være en ressurs i arbeidet med kritisk tenkning og inkluderende undervisning, for lærere og alle som underviser. Ved å undersøke ubehaget framfor å rømme fra det kan vi forstå mer av våre egne forståelsesmåter og forestillinger og av hva som skaper ubehag. Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagfellevurdert Hva hemmer og fremmer arbeidet med Utdanning for Bærekraftig Utvikling i videregående skole? Hva hemmer og hva fremmer en helhetlig satsing på Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) ifølge sentrale informanter i videregående skole? I denne studien blir praksisfeltets stemmer intervjuet om hva som hemmer og hva som fremmer arbeidet med UBU i norsk videregående skole. Publisert: 29.08.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 2/2019
Artikkel Hvor gode er egentlig skolelever til å vurdere sannheten i det de leser? Forskere ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo lot videregåendeelever teste ut et skreddersydd undervisningsopplegg for kildekritikk og kildebevissthet. Svarene de fikk var interessante. Publisert: 20.06.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen I hvilken grad har barn under tre år muligheter til å erfare livskvalitet i ulike gruppetyper – og blir barna møtt som uerstattelige deltakere i et barnefellesskap? Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 2019 (Temanr.)
Artikkel Estetisk oppdragelse, medbestemmelse og demokrati – et kunstprosjekt Denne artikkelen viser at dersom elevene blir involvert og får en stemme i et kunstprosjekt, opplever de resultatet som mer relevant, interessant og aktuelt. Publisert: 22.05.2019 Hentet fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Fagfellevurdert Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres ideer om opplæring til demokrati og medborgerskap i skolen Hva slags medborgere søker samfunnsfaglærere å utdanne? Det undersøkes i denne artikkelen, i lys av tre idealtyper for medborgerskap. Publisert: 24.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Fagfellevurdert Læreplan og demokrati – om læreres fortolkning og bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratiopplæringsperspektiv Hvordan sier samfunnsfaglærere at de fortolker og tar i bruk ulike deler av læreplanen når de planlegger og gjennomfører demokratiopplæring i samfunnsfag? Gjennom en spørreundersøkelse og intervjuer undersøker forfatterne denne problemstillingen. Publisert: 14.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Fagartikkel Kritisk tenkning I den pågående fagfornyelsen blir kritisk tenkning holdt fram som et svært viktig satsingsområde, blant annet ved at det inkluderes eksplisitt i den nye kompetansedefinisjonen. Derfor blir det viktig å finne gode måter å arbeide med kritisk tenkning i klasserommet på. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel Forskere gir feil bilde – Utdanningsforskere har vært med på å skape og opprettholde feilaktige forestillinger om romers utdanningssituasjon, sier Solvor Mjøberg Lauritzen. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Kontroversielle spørsmål i undervisningen – Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra. Publisert: 05.12.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Fagartikkel Demokratilæring gjennom bruk av kontroversielle spørsmål Kontroversielle spørsmål kan være velegnet for elevenes demokratilæring. Samtidig kan slike spørsmål skape utfordringer for læreren. En studie har undersøkt hvilke suksessfaktorer som ligger til grunn når undervisning som omhandler kontroversielle spørsmål blir vellykket. Publisert: 21.11.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018