Podcast Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka – Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen. Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Forskningsnotat Flerspråklige barn får ikke ekstra hjernetrim 40 års forskning viser at flerspråklighet ikke automatisk gjør deg smartere. Enspråklige og flerspråklige barn presterer likt på kognitive tester. Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel – Språket ditt er viktig! Professor Marit Westergaard forsker på flerspråklighet og språktilegnelse. Hun mener det er viktig for samfunnet å satse på språk. Samtidig må man ha en realistisk forventning til hva det vil si å være flerspråklig. Publisert: 26.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Podcast Det nye språkidealet er språkrikdom ─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde. Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Bedre læring med podkast En av fem nordmenn lytter daglig til podkast, både de som underholder og de som gir innsikt. Hvordan kan mediet brukes i undervisning? Publisert: 25.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk? Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet. Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel Elevers oversettelsespraksiser Den teknologiske utviklingen og endringene i elevsammensetningen gjør at man nå bør revurdere bruk av oversettelse innenfor språkopplæringen. To flerspråklige engelskklasser er blitt observert for å avdekke holdninger til oversetting og hvilke strategier som blir brukt. Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Artikkel Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette ikke stemmer. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Lesesenteret
Kronikk Antall elever som velger fag som fransk, spansk og tysk har aldri vært lavere. Har elevene for mange valgmuligheter? KRONIKK: I dag gjennomfører elever utdanningen innen salg, service og reiseliv uten å møte andre språk enn engelsk. Det er knapt til å tro. Publisert: 08.03.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Skal forske på hvordan innvandrere med lav utdanning lærer seg nytt språk Høgskolen i Østfold har i samarbeid med Universitetet i Bergen fått tildelt 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på hvordan innvandrere med lav utdanningsbakgrunn tilegner seg et nytt språk. Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Andrespråkelever og innlæring av norske verb Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene. Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020