Artikkel Slik blir undervisinga i grammatikk betre – Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule. Publisert: 27.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Ny bok om forskning og undervisning i språktilegnelse Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkinnlæringsteori, nemlig Prosessbarhetsteorien. Publisert: 01.07.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Åtte myter om hjernen Har vi en dominerende hjernehalvdel? Bruker vi hele hjernen? Kan vi trene hjernen til å bli smartere? Er vår evne til å lære kun nedarvet? Publisert: 17.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Forskere gir feil bilde – Utdanningsforskere har vært med på å skape og opprettholde feilaktige forestillinger om romers utdanningssituasjon, sier Solvor Mjøberg Lauritzen. Publisert: 03.01.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk Hva sier elevene, og hva kan vi lære av det? Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017
Kronikk La barna få lære flere språk fra første klasse - Det finnes ingen gode grunner til å utsette innføring av fremmedspråkopplæring så lenge som vi gjør nå. Publisert: 03.10.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Tryggest å ikke kunne: Elevers samtaler om bruk av fremmedspråk Mange elever påstår at de ikke riktig «kan» fremmedspråket som de har lært seg i skolen. Analyser av samtaler mellom elever i videregående skole viser hvordan elevene støtter hverandre i å undervurdere egen kompetanse i fremmedspråk. Funnene forklares med at elevene i sine samtaler med medelever ønsker å unngå å bli tillagt en akademisk identitet. Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Artikkel "Leker" seg til franskkunnskaper En spillorientert språklærings-«app» til bruk i videregående skole viste seg å gi økt elevengasjement og bedre tilpasset opplæring. Publisert: 14.02.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål Leseforståelse er viktig i barns læring. Det er en sammenheng mellom leseforståelse og narrative ferdigheter, eller evnen til å skape en fortelling. I denne artikkelen presenteres en studie hvor forskerne undersøkte flerspråklige barns narrative produksjon på norsk. Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2017
Fagfellevurdert Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet? - I hvilken grad føler engelsklærere i Norge seg forberedt på å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom? Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Acta Didactica 1/2016
Artikkel Ivaretas barns språkkunnskaper i skolen? Hver tredje elev i norsk grunnskole snakker et annet språk i hjemmet. Men denne språkkompetansen utnyttes ikke i skolen. Publisert: 03.02.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring