Kronikk Antall elever som velger fag som fransk, spansk og tysk har aldri vært lavere. Har elevene for mange valgmuligheter? KRONIKK: I dag gjennomfører elever utdanningen innen salg, service og reiseliv uten å møte andre språk enn engelsk. Det er knapt til å tro. Publisert: 08.03.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Skal forske på hvordan innvandrere med lav utdanning lærer seg nytt språk Høgskolen i Østfold har i samarbeid med Universitetet i Bergen fått tildelt 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på hvordan innvandrere med lav utdanningsbakgrunn tilegner seg et nytt språk. Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Andrespråkelever og innlæring av norske verb Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene. Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel Slik blir undervisinga i grammatikk betre – Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule. Publisert: 27.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Ny bok om forskning og undervisning i språktilegnelse Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkinnlæringsteori, nemlig Prosessbarhetsteorien. Publisert: 01.07.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Åtte myter om hjernen Har vi en dominerende hjernehalvdel? Bruker vi hele hjernen? Kan vi trene hjernen til å bli smartere? Er vår evne til å lære kun nedarvet? Publisert: 17.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Forskere gir feil bilde – Utdanningsforskere har vært med på å skape og opprettholde feilaktige forestillinger om romers utdanningssituasjon, sier Solvor Mjøberg Lauritzen. Publisert: 03.01.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk Hva sier elevene, og hva kan vi lære av det? Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017
Kronikk La barna få lære flere språk fra første klasse - Det finnes ingen gode grunner til å utsette innføring av fremmedspråkopplæring så lenge som vi gjør nå. Publisert: 03.10.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Tryggest å ikke kunne: Elevers samtaler om bruk av fremmedspråk Mange elever påstår at de ikke riktig «kan» fremmedspråket som de har lært seg i skolen. Analyser av samtaler mellom elever i videregående skole viser hvordan elevene støtter hverandre i å undervurdere egen kompetanse i fremmedspråk. Funnene forklares med at elevene i sine samtaler med medelever ønsker å unngå å bli tillagt en akademisk identitet. Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2016