Artikkel Barns språkutvikling skjer ikke bare med ord Å se likheten mellom grafiske mønstre eller begreper, kan fortelle om barnet har språkvansker. Publisert: 09.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Barnesamtaler som tiltak i barnehagen I denne artikkelen blir det gjort rede for hvordan PP-tjenesten som ledd i et systemarbeid hjalp en barnehage å komme i gang med og å gjennomføre barnesamtaler. To av barnehagelærerne ble i etterkant intervjuet om hvordan de vurderte sin egen kommunikasjon i dialogen med barna. Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagartikkel Språkvanar og syn på fleirspråklegheit Alle norske ungdommar er fleirspråklege. Ungspråk-prosjektet har undersøkt norske ungdomsskoleelevar sine språkvanar, tankar og meiningar kring det å kunne fleire språk. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Skolen trenger et system for å ta imot nyankomne elever Dette viser en ny NIFU-rapport om nyankomne elevers opplæringssituasjon i grunnskolen og i videregående opplæring. En stor utfordring for skolene er å balansere språklig, faglig og sosial integrering. Publisert: 22.03.2023 Hentet fra NIFU
Fagfellevurdert Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy? I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben. Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Artikkel Dinosaurer, insekter, stjerner og planeter skal gi barnehagebarn bedre språk Det er ikke vanskelig å få barn interessert i naturfaglige temaer. Kan man bruke denne nysgjerrigheten til å bedre språket? Publisert: 12.01.2023 Hentet fra Titan.uio.no
Podcast Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser? Hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser? Og hva er gode spesialpedagogiske tiltak for hjelpe dem? En forsker og en psykolog forsøker gir oss svar i årets siste episode av Det virker! Publisert: 12.01.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling? Aldersblandede grupper blir brukt i barnehager i flere land for å gjøre barna bedre i språk. Men fungerer det? Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Når barnet har et annet morsmål Mange barn i norske barnehager har et annet morsmål enn norsk. Rammeplanen for barnehagen oppfordrer barnehagene til å støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet sitt. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Fagartikkel Hvordan fordele ordet i klasserommet Meningen med å la elevene ta initiativ ved å rekke opp hånden var opprinnelig en metode for å aktivisere alle i arbeidet med lærestoffet gjennom samtale. Slik fungerer det ikke i dag. Vi må derfor finne andre måter å fordele ordet på. Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel De yngste barna får lite støtte på læring og språk I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel – Å kunne to språk er ein styrke, ikkje ei svakheit For Gro Hege Saltnes Urdal vakna interessa for teiknspråk då ho gjekk i klasse med ei som var døv. No leier ho og Benjamin Anible eit av landets største forskingsprosjekt om teiknspråk og tolking. Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet