Engelsk — Fagfellevurdert Teachers’ voices on the unspoken oracy construct: “Oracy—the taken-for-granted competence” Denne studien undersøker hva lærere forstår som god muntlighet (tale- og lyttekompetanse samt kroppsspråk) i og på tvers av fag, samt lærernes oppfatninger om egne forutsetninger for å undervise og vurdere muntlighet. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte. Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Artikkel Autistiske småbarn kan ha større ordforråd enn man tror Mange autistiske barnehagebarn strever med språk. Men nå viser ny forskning at man kan undervurdere disse barnas språkkunnskaper hvis man bare undersøker ordforrådet deres i én setting. Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Det nye språkidealet er språkrikdom ─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde. Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk? Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet. Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Unge gutter bruker skjellsord som humor Skjellsord knyttet til homofili og hudfarge brukes på en særegen måte blant gutter på ungdomsskolen. Elise Margrethe Vike Johannessen mener ungdommene snur fordommer til humor. Publisert: 04.06.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert Bridging intersecting literacy practices in a 6th grade iPad classroom Denne artikkelen diskuterer ungdommers nye litterære praksiser med utgangspunkt i fritidsaktiviteter, og viser eksempler på hvordan denne praksisen gjennomsyrer klasserommet. Publisert: 25.05.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Artikkel Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene. Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Naturen som språkarena – nokre tips Mykje av den pedagogiske verksemda i barnehagen føregår enten ute i barnehagen eller på turar rundt omkring i nærmiljøet. Publisert: 16.02.2021 Hentet fra Nynorsksenteret
Omtale Skal forske på hvordan innvandrere med lav utdanning lærer seg nytt språk Høgskolen i Østfold har i samarbeid med Universitetet i Bergen fått tildelt 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på hvordan innvandrere med lav utdanningsbakgrunn tilegner seg et nytt språk. Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert En studie av barnehagebarns redesign av medieuniverset Ninjago I denne studien analyseres en gruppe barnehagebarns samtale og språklige uttrykk i en fargeleggingsaktivitet med figurer fra et medieunivers eksemplifisert med legoverdenen Ninjago. Hensikten med studien er å undersøke barnas språklige redesign av Ninjago. Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020