Engelsk — Fagfellevurdert Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring? Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagartikkel Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp? Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp. Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel Barns lytteevne og auditive prosesseringsferdigheter En god lytteevne er viktig for barns språkutvikling og kan også ha stor betydning når det gjelder barns hukommelse, oppmerksomhet og faglige utvikling. Forfatteren av denne artikkelen mener derfor at man i barnehage og skole bør være mer oppmerksomme når det gjelder å undersøke barns lytteferdigheter og sette i verk tiltak overfor de barna som strever med dette. Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Podcast Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka – Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen. Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast BluPodden: Samisk språk og kultur i barnehagen Samisk språk og kultur har en særstilling i Rammeplanen. I denne episoden snakker vi om samisk som språk og om språkbruk i rollelek. Publisert: 20.05.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien? Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Forskningsnotat Ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn med å læra Likevel syner forskinga òg at fleirspråklege barn ikkje alltid får dei same læringsmoglegheitene som einspråklege barn. Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Kommunikasjonstrening i lærerutdanningen har effekt Forskningsprosjektet CAiTE prøvde ut den videobaserte undervisningsmetoden CARM. Den viste seg å ha effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språkbruk påvirker både lærings- og eksamenssituasjoner. Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre. Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagartikkel Kritisk tenkning gjennom muntlig praksis For å lykkes med kritisk tenkning i klasserommet må elevene arbeide mer og bedre med muntlige aktiviteter. Noen enkle grep kan få flere elever til å delta i samtaler preget av mangfold i synspunkter. Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen Lærere på mellomtrinnet vil ha muntlig aktive elever. Men en ny studie viser at den muntlige aktiviteten i timene ofte begrenses av noen gjenstridige tradisjoner. Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Ny språklov styrkjer norsken og innbyr til dugnad for språket Engelsk vinn stadig meir innpass, men ei ny språklov slår fast at norsk skal vere det samfunnsberande språket her i landet. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Universitetet i Agder