Artikkel De yngste barna får lite støtte på læring og språk I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel – Å kunne to språk er ein styrke, ikkje ei svakheit For Gro Hege Saltnes Urdal vakna interessa for teiknspråk då ho gjekk i klasse med ei som var døv. No leier ho og Benjamin Anible eit av landets største forskingsprosjekt om teiknspråk og tolking. Publisert: 02.11.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Engelsk — Fagfellevurdert Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions Hvordan kan vi forstå strategier for språkrevitalisering i samiske barnehager i lys av sosiokulturelle teorier om menneskelig læring? Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagartikkel Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp? Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp. Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel Barns lytteevne og auditive prosesseringsferdigheter En god lytteevne er viktig for barns språkutvikling og kan også ha stor betydning når det gjelder barns hukommelse, oppmerksomhet og faglige utvikling. Forfatteren av denne artikkelen mener derfor at man i barnehage og skole bør være mer oppmerksomme når det gjelder å undersøke barns lytteferdigheter og sette i verk tiltak overfor de barna som strever med dette. Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Podcast Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka – Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen. Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast BluPodden: Samisk språk og kultur i barnehagen Samisk språk og kultur har en særstilling i Rammeplanen. I denne episoden snakker vi om samisk som språk og om språkbruk i rollelek. Publisert: 20.05.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien? Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Forskningsnotat Ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn med å læra Likevel syner forskinga òg at fleirspråklege barn ikkje alltid får dei same læringsmoglegheitene som einspråklege barn. Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Kommunikasjonstrening i lærerutdanningen har effekt Forskningsprosjektet CAiTE prøvde ut den videobaserte undervisningsmetoden CARM. Den viste seg å ha effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språkbruk påvirker både lærings- og eksamenssituasjoner. Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre. Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagartikkel Kritisk tenkning gjennom muntlig praksis For å lykkes med kritisk tenkning i klasserommet må elevene arbeide mer og bedre med muntlige aktiviteter. Noen enkle grep kan få flere elever til å delta i samtaler preget av mangfold i synspunkter. Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021