Fagartikkel Engelskundervisning i flerspråklige klasserom. 10 praktiske undervisningsforslag Det flerspråklige perspektivet er viktig også i grunnskolens engelskundervisning. Her presenteres ti undervisningsforslag som kan brukes i klasserom der elevene har mange ulike morsmål. Oppleggene krever ikke spesiell språkkompetanse av læreren, ut over norsk og engelsk. Publisert: 14.12.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel Andrespråkelever og innlæring av norske verb Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene. Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel – Endelig anerkjennes norsk tegnspråk – Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen. Publisert: 21.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg Obligatorisk kartlegging av barns språk før skolestart: Dilemmaer og mulige løsninger De siste 10 årene tror jeg ingen temaer innenfor utdanning har hatt så steile fronter som diskusjonen om kartlegging. Spesielt gjelder det om vi skal gjøre såkalt universal screening av yngre barn, altså teste eller kartlegge alle barnehagebarn Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Snakkes det kun engelsk i engelsktimer? Språkforskere har undersøkt hvor mye engelsk og norsk det snakkes i engelsktimer på ungdomstrinnet – og hvor mye norsk det er behov for. Publisert: 05.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Slik blir undervisinga i grammatikk betre – Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule. Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog. Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel Slik mestrer barnet tekstoppgaver i matematikk En ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk undersøker sammenhengen mellom språk og regneferdigheter i løsning av matematiske tekstoppgaver. Å identifisere om barn sliter med regneferdigheter eller språkforståelse kan være en nøkkel til å hjelpe dem til å mestre tekstoppgaver. Publisert: 08.12.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Ny bok om forskning og undervisning i språktilegnelse Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkinnlæringsteori, nemlig Prosessbarhetsteorien. Publisert: 30.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast Lærerrommet: Barn og språk i barnehagen Hva er et godt og trygt språkmiljø i en barnehage? Og hva er godt språkarbeid? Publisert: 19.06.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis Hvilke overveielser bør ligge til grunn for valg av behandlingstilnærming for barnehagebarn som stammer? Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2019
Fagfellevurdert Når ein engel går gjennom klasserommet: Vegar og omvegar mot ein meir performativ litteraturdidaktikk Denne artikkelen undersøker hvilke måter litteraturundervisning kan skape undring og engasjement i klasserommet. Elever må få tid og rom til å undre seg, og læreren må legge til rette for at elevene kan verbalisere den emosjonelle responsen. Publisert: 29.12.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 4/2018