Artikkel Hunnkjønnord kan forsvinne fra norsk Små barn i Trondheim sier «jenten», og Tromsøbarn sier «en jente». Grammatisk hunkjønn ser ut til å kunne bli erstattet av hannkjønnsord. Nå skal forskere se på årsaken. Publisert: 11.10.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel Vil ha meir dialekt i norskopplæringa Utlendingar som skal lære seg norsk, får ikkje opplæring i dialekter. Det er problematisk for integreringa, meiner HVL-forskar Eldar Heide. Publisert: 11.10.2017 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert Leseferdigheter hos norske andreklassinger med ulik språklig bakgrunn I motsetning til de minoritetsspråklige elevene som eksponeres for to språk, blir utenlandsadopterte etter adopsjon eksponert for bare ett språk (norsk) på linje med kontrollgruppen. I tillegg er adoptivforeldrene i denne studien enspråklig norske. Det bidrar til en mer omfattende eksponering for norsk enn mange av de minoritetsspråklige elevene som kommer fra en bakgrunn der foreldrene ikke har de samme mulighetene til å stimulere opplæringsspråket. Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/17
Artikkel Disse feilene gjør vi oftest på nynorsk Bokmålsbrukere tenker for komplisert når de skriver nynorsk, mener professor i nordisk språk. Publisert: 09.05.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Vurdering for læring i norskfaget: Hva kjennetegner norsklæreres skriftlige tilbakemeldinger til egne elever? Når en legger til grunn at mange av lærerne i studien skriver en forholdsvis høy andel VfL-tilbakemeldinger, så kan det se ut som om en sentral utfordring er å fremme måter å bruke tilbakemeldingene på i den videre læringsprosessen. Det kan også se ut som elevene i større grad bør kunne involveres i prosessen og kanskje at de pålegges å bruke lærers tilbakemeldinger. Publisert: 01.05.2017 Hentet fra Acta Didactica Årg 11 Nr 1 (2017)
Omtale Litteraturfagets plass i skolen Noen mener at litteraturarbeidet i skolens norskfag er og bør være noe helt annet enn i høyere utdanning og akademia. Men Aslaug Fodstad Gourvennecs ph.d.-arbeid viser at skoleelever må få jobbe med litteratur på en måte som tilhører faget. Publisert: 28.04.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn Forskningen viser at det er gunstig for barn at de i størst mulig grad og gjennom hele dagen, i ulike læringssituasjoner, blir eksponert for språk gjennom varierte pedagogiske og didaktiske metoder som legger vekt på at barna skal snakke mest mulig. Publisert: 20.04.2017 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Omtale Nynorsk barnelitteratur i barnehagen Studenter som har arbeidet med nynorske barnebøker, blir mer positive til å lese nynorsk barnelitteratur i barnehagen senere. Publisert: 04.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Tidspress gjør at engelsklærere velger enkle løsninger Engelsklærere og norsklærere bør samarbeide mer om elevenes leseferdigheter, mener forsker. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Norskeksamen i lys av skolens danningsoppdrag Norskfaget skal legge vekt på personlig vekst og danning – samtidig som det skal være et praktisk kommunikasjonsog ferdighetsfag. Men en gjennomgang av oppgavetekster gitt til norskeksamen tyder på at fagets vekt på nyttehensyn får stadig større vekt, mens elevens individuelle danning kommer i bakgrunnen. Publisert: 26.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Artikkel Oppgavekulturen i norskfaget Skjønnlitteratur tolkes, mens sakprosa gjenfortelles. Oppgavekulturer utvikles over lang tid og tar også lang tid å endre. Publisert: 22.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Leseglede og partnerskap med bibliotekarer - I dagens globaliserte tidsalder bør lærere og bibliotekarer inngå partnerskap om lesing og læring. Publisert: 14.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet