Fagfellevurdert Bruk av komponering og improvisasjon i instrumentalundervisning på kulturskolen: tidstyv eller inngangsport til musikk- og notasjonsforståelse? I hvor stor grad blir skapende aktiviteter brukt av instrumentallærere? Og hva synes lærerne om bruk av disse aktivitetene i kulturskoleundervisningen? Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Nordic Research in Music Education (Vol. 5) 2024
Artikkel Slik kan den omstridte skjermen gi praktisk læring i skolen «Mindre skjerm og mer praktisk læring» har vært refrenget i skoledebatten det siste året. Men ny forskning viser at virkelighetsteknologi med skjermer kan gi elevene nettopp praktisk læring. Publisert: 22.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Mange elever kan ikke bruke verktøy Mange elever vet ikke hva en høvel er, og enda færre kan bruke den. Manglende kompetanse blant lærerne, for store klasser og lite penger har ført til at færre lærer tresløyd. Publisert: 20.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Skolens kunstfag − om hvorfor estetikk, mangfold og demokrati hører sammen i skolen De fleste elever har liten tilgang til kunstfag, samtidig som disse fagene kan være basert på snevre forståelser av hva kunst skal være, og hvem den skal representere. Dersom kunstfagene i skolen styrkes på elevenes premisser, vil de i større grad kunne oppleve mening og mestring. Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel Eventyrlig gjenbruk Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler. Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Kronikk Våger regjeringen å gjøre skolen mer praktisk? Skal vi endelig få praktiske fag tilbake i skolen? Regjeringen legger frem den såkalte Ungdomsmeldingen denne uken. Er politikerne modige nok? Publisert: 11.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Har flinke bransjefolk som lærere Lære av de beste? Ja, det kan studenter i Volda, som får superdyktige folk fra ulike bransjer inn i klasserommet som lærere. Publisert: 10.09.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Artikkel Musikkundervisning med kjønn og seksualitet er ikke bare-bare Norske musikklærere synes det er utfordrende, og forbundet med stor risiko, å undervise om kjønn og seksualitet i klasserommet. Publisert: 28.08.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagartikkel Hva gjør vi med skolen? Utopi som uttrykk og virkemiddel for radikal nytenking i utdanningspolitikken Hva gjør vi med skolen – nå? Kan genren utopitenking, få en renessanse? Utopier kan inspirere og oppildne. De kan utfordre tingenes tilstand. Kanskje må radikale tanker til for å endre et skolesystem som synes å råtne på rot. Publisert: 28.08.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Artikkel Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring Kunst- og kulturopplevelser i skolen i regi av eksterne er ikke nødvendigvis i tråd med læreplanen. Et eget forskningsprosjekt har sett på hvordan læreren kan bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære. Publisert: 27.08.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast Slik blir skolen naturklok med kunst og kultur Vi redder ikke kloden med faglig kompetanse alene. Også følelsesmessig intelligens må læres. – Kunst hjelper oss til å se mekanismene som gjør oss mennesker avhengige av hverandre og naturen. Publisert: 15.08.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever i Norge får tilbud om å oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom sin skolegang. Forskning på hvordan DKS fungerer i skolen har vektlagt at det er et asymmetrisk maktforhold mellom skoler og kulturinstitusjoner. Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024