Artikkel – Elevene trenger mer lærerstøtte med de tverrfaglige temaene Ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål med ulike perspektiver og løsninger. Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barn og unge vil trenge hjelp når Gaza skal byggast opp igjen Mange barn og unge i Gaza slit med posttraumatisk stress, angst og depresjon. – Ei heil gruppe unge skal byggje meistringsstrategiar og prøve å leve fullverdige liv, seier forskar Hedda Bøe Nyhus. Publisert: 18.03.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Anna Rogstad: Skolepionér, stemmerettsforkjemper og stortingskvinne Det lærerinnen Anna Rogstad savnet av skolebøker skrev hun selv. I tillegg var hun engasjert i elevenes sosiale kår, kvinnesak, fagforeningsarbeid og politikk, ifølge historiker Willy Aagre. Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Forskningskafe Forskningskafe: Evy Jøsok om kontroversielle tema i undervisningen Politisk mestringstro er overbevisningen om at egen politisk deltagelse og engasjement har verdi og påvirkningskraft. Hva skiller skoler med elever som scorer høyt på politisk mestringstro fra skoler med elever som scorer lavt? Og hvordan kan lærere og skolen bidra? Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Elevenes erfaringer gir bedre samfunnsfagundervisning Ny doktorgrad viser hvordan nordiske lærere kan finne balansen mellom det faglige stoffet og elvenes livserfaringer i samfunnsfag. Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Kontroversielle spørsmål på dagsorden God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene. Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter. Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Artikkel Tema: Kontroversielle tema Kontroversielle tema er spørsmål som kan oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På denne siden finner du artikler og andre ressurser som med ulik inngang belyser tematikken. Publisert: 28.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Slik lærer barn kart best Det er viktig å klare å finne vegen. Kva for kart barn blir introduserte for fyrst i livet, har mykje å seie. Publisert: 01.08.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Hun forsket på barnetegninger, sjelelivet til tenåringer og grunnla norsk pedagogisk psykologi Nylig ble et blått skilt avduket på fasaden av en bygård på St. Hanshaugen i Oslo. Forbipasserende kan nå lære om forskeren Helga Eng som bodde her på starten av 1900-tallet. Publisert: 21.06.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Hvordan skolen kan utvikle elevenes historiebevissthet Med den nye læreplanen skal elevene utvikle historiebevissthet ved å lære hvordan de selv og andre bruker historie. Men hva betyr det å bruke historie? Og hvordan undervise og vurdere slik at elevene lærer det? Publisert: 31.05.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel Elevers engasjement varierer fra time til time – Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med læreren, sier stipendiat Ella Bjerga Pettersen som undersøker elevers engasjement i sin doktorgrad. Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret