Fagartikkel Helt ærlig! Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer Opplæring i demokrati og medborgerskap skal skje gjennom undervisning «om», «for» og «gjennom» demokratiet. Hvordan dette skal skje, sier imidlertid ikke fagfornyelsen så mye om. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv FN-dagen markeres på mange skoler i Norge. Måten denne dagen feires på mange steder, er blitt kritisert. Likevel vet vi lite om hvordan elevene faktisk opplever slike markeringer. Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Kronikk Vi må snakke om rasisme også med yngre barn KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Video Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet. Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Kritikk i samfunnskunnskap: rettkomne og bandlagde elevar. Ein kvalitativ studie av klasseskilje på ein vidaregåande skule Kva betyding har klassebakgrunn for tileigning av ferdigheiter i kritisk tenking i samfunnskunnskapsundervising? Studien søker å gje eit bidrag til norsk forsking som har vist at sosial klasse har betyding for unges utdanning, men som ikkje har gått nærmare inn på skulekonteksten i særskilde fag. Publisert: 12.11.2021 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift Vol. 5, 5/2021
Fagartikkel Kjerneelementene – det virkelig nye i fagfornyelsen Innføringen av kjerneelementer i fagfornyelsen innebærer at lærere nå må planlegge undervisning på en annen måte enn de har gjort tidligere. Muligheten til å se helheten blir bedre, men mange vil kunne oppleve overgangen som krevende. Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Podcast Podkast: 10 år etter 22.juli: Hvordan undervise barn og unge om temaet? 22. juli-terroren er nå en del av læreplanene i skolen. Men undervisningen vet vi overraskende lite om. Lærere og skoleklasser har mulighet til å utvide undervisningstilbudet ved å dra til Læringssenteret på Utøya. Publisert: 04.08.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tema: Paulo Freires 100-års jubileum I år ville "frigjøringspedagogikkens far" Paulo Freire blitt 100 år. Vi markerer dette med en egen temaside om denne viktige pedagogiske filosofen. Publisert: 07.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Engelsk — Fagfellevurdert Combining time and space: An organizing concept for narratives in history teaching Med den hensikt å konstruere historiske narrativ i et undervisningsinnhold, trenger lærere tilgang til tankebegreper. Denne artikkelen undersøker, i historieundervisning i svensk videregående skole, hvordan ulike kombinasjoner av tid og rom kan utgjøre slike tankebegreper. Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Artikkel Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene. Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Ytringsfrihet, hvorfor er det vanskelig? Hvordan skal ytringsfrihet formidles i klasserommet eller et annet sted? Skal en lærer uansett utfordre elevene? Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet