Fagartikkel Demokratiet, teknologien og skolen Det nye samfunnsfaget for videregående mangler en klar kobling mellom teknologi og demokrati. Dette er problematisk i et samfunn der vi i stadig større grad blir påvirket gjennom individuelt tilpasset informasjon og desinformasjon. Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel Hvordan få unge til å delta mer i demokratiet? Skoleelever lærer mye fakta om demokratiet, men det er ikke avgjørende for at unge deltar i demokratiet. Publisert: 09.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Eksplosiv interesse for svartedauden I pandemiåret 2020 fauk lesartala til Store norske leksikon i vêret. Artiklane om korona er bland dei mest lesne USN-artiklane, men det er historieprofessor Ole Georg Moseng sin artikkel om svartedauden som har høgst lesertal. Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Urfolksperspektiver i fagfornyelsen – arbeid med kompetansemål i klasserommet Nye læreplaner gir nye muligheter, og stiller samtidig krav om faglig oppdatering hos lærerne. Læreplanen blir her fortolket, og supplert med en rekke gode kilder til bruk i undervisningen om urfolk – innenfor ulike fag. Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Podcast Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk? Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning? Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Slik lærer vi om personlig økonomi – Så langt har velferdsstaten sviktet i å lære folk om personlig økonomi, sier forsker bak ny rapport. Publisert: 22.10.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Hvor mye mikroplast finnes det egentlig i havet? Det var én av tingene ungdomsskoleelevene lurte på da de fikk møte forskere fra UiT og Framsenteret for å lære om forskning på plastforsøpling av havet. Publisert: 20.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Noreg har vore fleirspråkleg sidan før mellomalderen Då latin kom til Noreg blomstra også den norrøne skriftkulturen opp. Ny forsking viser at ein brukte runer og bokstavar om kvarandre. Publisert: 19.10.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene. Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Difor må elevar skjøne kart og grafar Kart, grafar, statistikk og visuelle forklaringar er overalt. Greier du ikkje å bruke dei, kan du difor vere ute og køyre både geografisk og kunnskapsmessig. Publisert: 15.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Konflikt mellom dannelse og kompetansemål Denne artikkelen handler om hvilke betydninger læreplaner, elevsammensetning og organisering av skolehverdagen har for læreres skjønnsvurderinger når de underviser i temaer som kan oppleves som kontroversielle. Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 4) 3/2020