Artikkel Når historieundervisning skaper fiender – Historieundervisningen i Sør Sudan fremstiller utelukkende de tidligere fiendene i nord i negative ordelag, sier førsteamanuensis Merethe Skårås. Publisert: 08.01.2020 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Fagartikkel Penger, pålegg og panda– NRKs framstilling av den politiske debatten til barn Supernyttdebatten gjør den politiske debatten tilgjengelig for barn, med mange gode grep for å gi barn muligheten til å forstå hva samfunnsdebatten kan handle om. Programmet gir i mindre grad innsikt i hva som kjennetegner reell politisk argumentasjon, og læreren bør supplere med spørsmål som åpner opp for diskusjoner om debatt som sjanger. Publisert: 03.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel – Viktigere enn noen gang at elever lærer kritisk tenkning Ny bok viser hvordan kritisk tenkning kan brukes i skolehverdagen. Publisert: 27.11.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Demokrati, statsmakt og pedagogikk – Tvangsovertakelsen av den private Oslo lærerskole i 1946 er et eksempel på en aktiv stat og «et totalitært demokrati», sier førsteamanuensis Kristin Norseth. Publisert: 27.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Er internasjonal uke en eksotisk enkelthendelse eller skaper den felles forståelse? Forskere har studert hvordan deltakerne opplever internasjonal uke i skolen. – Vi trenger slike møteplasser, mener forfatterne bak studiene. Publisert: 24.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Litteraturprofessor fryktar ikkje digitaliseringa: – Vi vil halde fram med å lese bøker Det finst gode grunnar til å fortsette å lese litteratur, sjølv om vi er omgitt av det digitale, meiner litteraturprofessor Karin Kukkonen. Publisert: 15.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Hei, NRK. Vi må snakke om falske nyheter og forskning på tv NRK har trådt alvorlig feil når de forsøker å manipulere ungdom gjennom falske nyheter. Jeg vil gjerne invitere NRK til dialog om hvordan vi kan få til god formidling av samfunnsvitenskapelig forskning og metode til barn og unge. Publisert: 06.09.2019 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport. Publisert: 04.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvor gode er egentlig skolelever til å vurdere sannheten i det de leser? Forskere ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo lot videregåendeelever teste ut et skreddersydd undervisningsopplegg for kildekritikk og kildebevissthet. Svarene de fikk var interessante. Publisert: 21.06.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Vurdering for læring i historie – til nytte eller besvær? Vurdering for læring er et pedagogisk konsept som griper om seg, og som også gjenspeiles i de nye læreplanene. Selv om mange tar dette i bruk med entusiasme, basert på skoleforskning, er det også enkelte som stiller seg spørrende til nytteverdien. Publisert: 24.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel Har undersøkt ungdommens verdier 10. klassinger er opptatt av verdier som medmenneskelighet, lojalitet og miljøbevissthet viser en ny verdiundersøkelse fra HINN. Publisert: 20.05.2019 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagartikkel Veien mot et utforskende og kritisk historiefag Historiebevissthet er lansert som ett av kjerneelementene i fornyelsen av historiefaget i videregående skole. Men det fins ulike oppfatninger av hva historiebevissthet er, og hvordan man kan bidra til at elevene utvikler dette. Publisert: 14.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/19