Artikkel – Viktigere enn noen gang at elever lærer kritisk tenkning Ny bok viser hvordan kritisk tenkning kan brukes i skolehverdagen. Publisert: 26.11.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Demokrati, statsmakt og pedagogikk – Tvangsovertakelsen av den private Oslo lærerskole i 1946 er et eksempel på en aktiv stat og «et totalitært demokrati», sier førsteamanuensis Kristin Norseth. Publisert: 26.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Er internasjonal uke en eksotisk enkelthendelse eller skaper den felles forståelse? Forskere har studert hvordan deltakerne opplever internasjonal uke i skolen. – Vi trenger slike møteplasser, mener forfatterne bak studiene. Publisert: 23.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Litteraturprofessor fryktar ikkje digitaliseringa: – Vi vil halde fram med å lese bøker Det finst gode grunnar til å fortsette å lese litteratur, sjølv om vi er omgitt av det digitale, meiner litteraturprofessor Karin Kukkonen. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Hei, NRK. Vi må snakke om falske nyheter og forskning på tv NRK har trådt alvorlig feil når de forsøker å manipulere ungdom gjennom falske nyheter. Jeg vil gjerne invitere NRK til dialog om hvordan vi kan få til god formidling av samfunnsvitenskapelig forskning og metode til barn og unge. Publisert: 05.09.2019 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport. Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvor gode er egentlig skolelever til å vurdere sannheten i det de leser? Forskere ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo lot videregåendeelever teste ut et skreddersydd undervisningsopplegg for kildekritikk og kildebevissthet. Svarene de fikk var interessante. Publisert: 20.06.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Vurdering for læring i historie – til nytte eller besvær? Vurdering for læring er et pedagogisk konsept som griper om seg, og som også gjenspeiles i de nye læreplanene. Selv om mange tar dette i bruk med entusiasme, basert på skoleforskning, er det også enkelte som stiller seg spørrende til nytteverdien. Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel Har undersøkt ungdommens verdier 10. klassinger er opptatt av verdier som medmenneskelighet, lojalitet og miljøbevissthet viser en ny verdiundersøkelse fra HINN. Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagartikkel Veien mot et utforskende og kritisk historiefag Historiebevissthet er lansert som ett av kjerneelementene i fornyelsen av historiefaget i videregående skole. Men det fins ulike oppfatninger av hva historiebevissthet er, og hvordan man kan bidra til at elevene utvikler dette. Publisert: 13.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Kontroversielle spørsmål i undervisningen – Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra. Publisert: 05.12.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole