Podcast Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk? Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning? Publisert: 26.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Slik lærer vi om personlig økonomi – Så langt har velferdsstaten sviktet i å lære folk om personlig økonomi, sier forsker bak ny rapport. Publisert: 22.10.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Hvor mye mikroplast finnes det egentlig i havet? Det var én av tingene ungdomsskoleelevene lurte på da de fikk møte forskere fra UiT og Framsenteret for å lære om forskning på plastforsøpling av havet. Publisert: 20.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Noreg har vore fleirspråkleg sidan før mellomalderen Då latin kom til Noreg blomstra også den norrøne skriftkulturen opp. Ny forsking viser at ein brukte runer og bokstavar om kvarandre. Publisert: 19.10.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene. Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Difor må elevar skjøne kart og grafar Kart, grafar, statistikk og visuelle forklaringar er overalt. Greier du ikkje å bruke dei, kan du difor vere ute og køyre både geografisk og kunnskapsmessig. Publisert: 15.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Konflikt mellom dannelse og kompetansemål Denne artikkelen handler om hvilke betydninger læreplaner, elevsammensetning og organisering av skolehverdagen har for læreres skjønnsvurderinger når de underviser i temaer som kan oppleves som kontroversielle. Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 4) 3/2020
Artikkel Bidrar til undervisningsopplegg om 22. juli 26 studenter ved grunnskoleutdanningen ved Universitetet i Agder har deltatt i utarbeiding av undervisningsressurser om 22. juli for lærere. Publisert: 08.06.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Holdningsdannende religionsundervisning Kan religion og etikk i videregående skole fremme dialog, toleranse, respekt og selvrefleksjon hos elevene dersom bare noen få stemmer får dominere i undervisningen? Publisert: 17.05.2020 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Korleis få elevane engasjert i samfunnsfag? Elevar med høg fagleg sjølvtillit og som opplever at faget bidreg til deires samfunnsdeltaking er dei som legg mest innsats i samfunnsfag, syner ein ny studie. Korleis kan læraren stimulere elevane sitt engasjement for faget? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forteller barnas krigshistorie Skolebarns minner fra 2. verdenskrig er hentet fram i lyset av professor Ellen Schrumpf. Hennes artikkel er valgt ut som en av de ti beste publikasjonene i Historisk Tidsskrifts 150 år lange historie. Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Skolesystem uten kulturell forankring Uten overføring av tradisjonskunnskap kan nenetsisk reindrift være historie. Det russiske skolesystemet bidrar ikke til kulturens overlevelse og utvikling, viser doktorgradsavhandling. Publisert: 16.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet