Artikkel Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport. Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvor gode er egentlig skolelever til å vurdere sannheten i det de leser? Forskere ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo lot videregåendeelever teste ut et skreddersydd undervisningsopplegg for kildekritikk og kildebevissthet. Svarene de fikk var interessante. Publisert: 20.06.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Vurdering for læring i historie – til nytte eller besvær? Vurdering for læring er et pedagogisk konsept som griper om seg, og som også gjenspeiles i de nye læreplanene. Selv om mange tar dette i bruk med entusiasme, basert på skoleforskning, er det også enkelte som stiller seg spørrende til nytteverdien. Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel Har undersøkt ungdommens verdier 10. klassinger er opptatt av verdier som medmenneskelighet, lojalitet og miljøbevissthet viser en ny verdiundersøkelse fra HINN. Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagartikkel Veien mot et utforskende og kritisk historiefag Historiebevissthet er lansert som ett av kjerneelementene i fornyelsen av historiefaget i videregående skole. Men det fins ulike oppfatninger av hva historiebevissthet er, og hvordan man kan bidra til at elevene utvikler dette. Publisert: 13.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Kontroversielle spørsmål i undervisningen – Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra. Publisert: 05.12.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Omtale Grunnskolelærerutdanningen får penger til nytt prosjekt Etter tre forsøk får endelig Lærerutdanninga tilskudd fra Forskningsrådets program FINNUT. Til høsten starter LAB-TEd opp. Publisert: 07.11.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Kronikk Stor variasjon i holdningen til evolusjonsteorien i kristne friskoler Bare et mindretall av elevene ved kristne friskoler lærer at evolusjonsteorien ikke stemmer, ifølge en ny undersøkelse. Publisert: 16.10.2018 Hentet fra forskning.no
Video Finnes alternative fakta? Mandag 24. september 2018 var det duket for årets store Exphil-forelesning ved UiO. Årets foreleser var den svenske professoren Åsa Wikforss (video). Publisert: 27.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvordan skal skolen undervise om 22. juli? Hvordan skal lærerne undervise elever på de ulike trinn om 22.juli-angrepene og andre alvorlige hendelser? Et læringsmateriell skal utvikles. NRK Supernytt er også med på laget. Publisert: 21.09.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Naiv, rasist, og kunnskapsløs! Forskere blir skyteskiver i polariserte debatter Det foregår en kamp om vitenskapeligheten i den offentlige debatten. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo