Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 3 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 3 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 2 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 2 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 1 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 1 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagartikkel Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel Nå blir det enklere å inkludere samiske perspektiv i skolen Forskere ved USN har laget et verktøy som hjelper lærere og lærerutdannere å ha med samiske perspektiv i undervisningen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Helt ærlig! Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer Opplæring i demokrati og medborgerskap skal skje gjennom undervisning «om», «for» og «gjennom» demokratiet. Hvordan dette skal skje, sier imidlertid ikke fagfornyelsen så mye om. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv FN-dagen markeres på mange skoler i Norge. Måten denne dagen feires på mange steder, er blitt kritisert. Likevel vet vi lite om hvordan elevene faktisk opplever slike markeringer. Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Kronikk Vi må snakke om rasisme også med yngre barn KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Video Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet. Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet