Fagartikkel Urfolksperspektiver i fagfornyelsen – arbeid med kompetansemål i klasserommet Nye læreplaner gir nye muligheter, og stiller samtidig krav om faglig oppdatering hos lærerne. Læreplanen blir her fortolket, og supplert med en rekke gode kilder til bruk i undervisningen om urfolk – innenfor ulike fag. Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Artikkel Skolesystem uten kulturell forankring Uten overføring av tradisjonskunnskap kan nenetsisk reindrift være historie. Det russiske skolesystemet bidrar ikke til kulturens overlevelse og utvikling, viser doktorgradsavhandling. Publisert: 16.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel En halv million kroner til forskning på samisk læreplan Forskere fra Nord universitet skal forske på innføringen av ny samisk lærerplan i skolene. Publisert: 21.09.2019 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Nytt tastatur til truede samiske språk Fra og med i dag kan alle sørsamer, lulesamer og enaresamer bruke datamaskiner til å skrive på eget språk like raskt og effektivt som på norsk eller engelsk. Publisert: 22.12.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert Kunnskap om samiske forhold som integrert del av lærerutdanningene Skal du bli lærer i Norge, må du kunne ivareta rettighetene til samiske barn og ungdommer, men også opplæring om samiske forhold for alle elever. Dette slår de nasjonale forskriftene om rammeplan for lærerutdanningene fast. Hva betyr egentlig dette for lærerutdanningene? Publisert: 22.06.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 2/2017
Artikkel Reaidu – nytt nettverktøy for lærere og studenter For å gi lærere og lærerstudenter bedre undervisningsverktøy om samer som urfolk i Norge, lager UiT nettstedet Reaidu. Publisert: 06.03.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel - Internatskolene endret det samiske språket Internatskolene i nord skapte varige endringer i det samiske språket, viser ny forskning fra UiT Norges arktiske universitet. Publisert: 18.11.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Mangler kunnskap om minoriteter - Det finnes klare kunnskapshull om samer og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen og i lærebøker i skolen, sier redaktører for ny bok. Publisert: 16.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel – Lærer mer med lávvu-matematikk Johan Nikolai Triumf likte ikke matematikk før han fikk jobbe praktisk med faget. Nylig underviste tiendeklassingen andre elever i lávvu-matematikk under Forskningsdagene i Tromsø. Publisert: 29.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Utviklet unik kommunikasjon gjennom lek Tospråklige samiske barn har gjennom flere generasjoner utviklet en helt egen måte å kommunisere på gjennom rollelek. Publisert: 05.04.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet