Artikkel Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra. Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel – Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna. Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel Ta glede og humor på fullt alvor Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek. Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Artikkel Dette er oppdragerstilen som fungerer En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen Formålet med denne studien var å utforske PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Vi fant at foreldre, barnehageansatte og representanter fra hjelpeapparat opplevde PPT som lite tilgjengelig og at samarbeidspartene ofte var frustrert på grunn av tjenestens fravær. Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Artikkel Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen? I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utestengning, mobbing, vold og trakassering. Publisert: 02.06.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Systematisk arbeid må til for å hjelpe barn utsatt for overgrep og vold Barnehageansatte har fått opplæring i å snakke med barn om vold og overgrep. Dette har ført til tryggere voksne som klarer å møte barn, ta imot og handle. Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Første steg 1/2020
Fagartikkel Språkstimulering i et literacy-perspektiv i overgangen barnehage–skole Denne artikkelen omhandler forskning som viser hvordan hjem og barnehage sammen kan tilrettelegge en god språkkultur for å skape den best mulige læringsplattformen for barnehagebarnet i et fremtidig skoleløp. Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2017
Artikkel Hvordan gi førsteklassingene en best mulig skolestart? En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skolen bør også se mer til barnehagen og hvordan de jobber, mener forskere. Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Blogg Mange treåringer kan telle til ti! Eller kan de egentlig det? Å lære å telle er en prosess som består av flere faser. Ulike forskningsmetoder avslører hvor mye små barn egentlig skjønner av tallrekken. Publisert: 21.05.2021 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Ulike spesialpedagogiske praksiser i norske og hviterussiske barnehager Norske og hviterussiske barnehager møter barn med språkvansker forskjellig og har mye å lære av hverandre, ifølge doktorgrad. Publisert: 20.05.2021 Hentet fra Første steg 2/2019