Blogg Mangler vi kunnskap om barnehagen? Det korte svaret på dette er «JA», selvfølgelig mangler vi kunnskap om barnehagen. Om en så kompleks institusjon som barnehagen vil det (heldigvis) alltid være behov for mer kunnskap. Men betyr det det samme som at vi ikke har kunnskap om barnehagen? Til det vil jeg definitivt svare nei. Publisert: 15.10.2021 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker. Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Bildebøker for å synliggjøre familiemangfold i barnehagen Denne studien undersøker hvordan 33 norske solomødre ønsker at barnehagen skal speile og synliggjøre familiemangfold. Informantene anbefalte å gjøre dette ved bruk av bildebøker, og ønsket at barnehagen skulle tilby barna bøker om familiemangfold. Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2021
Fagartikkel Samiske barnehager kan fremme barns livsmestring Skal samiske barn oppleve livsmestring, må barnehagen gjenspeile barnas kultur og språk og skape sammenheng mellom hjemmets oppdragelse og pedagogikken. Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra. Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel – Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna. Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel Ta glede og humor på fullt alvor Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek. Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Artikkel Dette er oppdragerstilen som fungerer En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen Formålet med denne studien var å utforske PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Vi fant at foreldre, barnehageansatte og representanter fra hjelpeapparat opplevde PPT som lite tilgjengelig og at samarbeidspartene ofte var frustrert på grunn av tjenestens fravær. Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Artikkel Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen? I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utestengning, mobbing, vold og trakassering. Publisert: 02.06.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Systematisk arbeid må til for å hjelpe barn utsatt for overgrep og vold Barnehageansatte har fått opplæring i å snakke med barn om vold og overgrep. Dette har ført til tryggere voksne som klarer å møte barn, ta imot og handle. Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Første steg 1/2020