Fagfellevurdert Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre. Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagartikkel Hvordan lede seg selv som barnehagelærer? Å lære å lede seg selv er viktig for å kunne veilede og lede barn, medarbeidere og foreldre i barnehagen på en god måte. Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagfellevurdert Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere Hva er positive og utfordrende sider ved delt ledelse? Hva er sentrale forutsetninger for å få til et velfungerende samarbeid mellom pedagogiske ledere i et delt lederskap? Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 38) 1/2021
Fagartikkel Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet. Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel Me må diskutere danning i barnehagen Danning i barnehagen er langt meir enn god bordskikk og gode manerar. Det er også å leggje til rette for barnas utforsking og nysgjerrigheit. Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Første steg 3/2021
Fagfellevurdert «Jeg svarte mest ja». Barns stemmer i pedagogisk forskning I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt. Publisert: 15.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Podcast Blupodden: Språkferdigheter og leseutvikling Språkferdigheter i barnehagealder har vist seg å ha sammenheng med leseferdigheter i skolen. I denne episoden diskuterer vi leseutvikling og hvordan barnehagelærer kan tilrettelegge for barn som trenger et puff før skolestart. Publisert: 14.03.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast Blupodden: Utviklingsarbeid i barnehagen Korleis drive utviklingsarbeid i barnehagen. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel – Humor er helt nødvendig for barna Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere. Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel Du kan oppdage barn med problemer tidlig Barnehageansatte kan redde barn med atferdsproblemer fra å ende opp som kriminelle, mener voldsforsker. Vær oppmerksom på disse risikofaktorene. Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel Humor som demokratisk verktøy Humor er en viktig måte for barn å gjøre seg hørt og forstått på i barnehagen. Publisert: 01.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Podcast Oppsummert kunnskap: Barnehageforskning – for deg som jobber i barnehage eller lærerutdanning I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du høre mer om hva rapporten Trender i empirisk barnehageforskning i de skandinaviske landene 2006-2019 – en forskningskartlegging» har funnet ut om barnehageforskningen de seneste årene. Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning