Fagartikkel «Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden» Denne artikkelen bygger på en masterstudie om hvordan man best kan tilrettelegge barnehagedagen for barn med autismespekterforstyrrelser. Godt samarbeid mellom spesialpedagogen og det øvrige personalet på avdelingen og bevisst organisering av det fysiske miljøet blir pekt på som spesielt viktig for å oppnå en inkluderende praksis. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Video Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne? Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer. Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 17) 1/2018
Video Læring for livet (6) Mobbing i barnehagen Visste du at like mange barn mobbes i barnehagen som i småskolen? En ny barnehagelov skal gi bedre beskyttelse for barna. Hva innebærer det - og er det løsningen? Publisert: 04.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast Lærerrommet: Hva er god bruk av teknologi i barnehagen? Hva skjer i en barnehage med digital praksis? Hvordan unngå at barna blir passive? Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Oppdagande skriving i barnehagen Femåringar som har fått leike med skriving i barnehagen lærer lettare å lese på skulen. Men kva er forklaringa på at enkelte barn begynner å skrive før andre? Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Fagartikkel Korleis kan barnehagen bli betre over tid? Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid. Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse? Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage? Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter. Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Barnebøker kan gi pusterom fra kjønnsrollene Barnehagene bør tilby mer utfordrende litteratur, mener førstelektor ved barnehagelærerutdanningen. Publisert: 17.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Relasjonsarbeid og livsmestring i barnehagen. Kan omsorg fremme livsmestring? Denne artikkelen drøfter hvordan barnehagepersonalet kan arbeide med livsmestring i tråd med de føringer og holdninger som blir beskrevet i Rammeplanen for barnehagen. Dette er viktig for alle barn, men spesielt viktig overfor de sårbare barna. Publisert: 11.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel Når øynene virker, men hjernen ikke forstår Det var foreldrene som først la merke til at det var noe galt med synet til Emil. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no