Fagartikkel Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne. Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mat og måltider som dannelsesarena Barnelitteraturen tematiserer mat og måltider som dannelsesarena og synliggjør et mangfold av interessante figurer for barna. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Observasjon av språk skal skje i samspill med barnet Gode observasjonsverktøy skal gi personalet kunnskap og erfaring, som de kan bruke i sitt daglige samspill med barna. Observasjon og kartlegging skal ikke være tidstyver i barnehagen, sier forskere ved Lesesenteret. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Barn trenger ulike relasjoner Barn trenger både vertikale og horisontale relasjoner, men hva skiller dem? Publisert: 28.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Fagartikkel Sosial angst i barnehagen Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem. Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Artikkel Stort flernasjonalt prosjekt skal forbedre småbarns trivsel Sammen med høyere utdanningsinstitusjoner i England og Spania, er Universitetet i Stavanger partner i et stort EU-støttet prosjekt med mål om å forbedre livskvaliteten til barnehagebarn, der fokuset på de vanskeligstilte småbarna står i sentrum. Publisert: 17.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Slik kan barnehagebarn bli miljøbevisste Hvalen som døde med magen full av plast har fått mange til å tenke miljø. En ny studie viser hvordan vi kan lære barn i barnehagealder om miljøvern. Publisert: 17.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Liten kan bli sliten - en norsk studie av stress blant de yngste barnehagebarna Barn har et høyere stressnivå i barnehagen enn hjemme, og det gjelder spesielt barn med lange dager, viser en nynorsk studie. Publisert: 16.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
Blogg Hvert menneske er unikt og tilhører en intersubjektiv verden Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel Leser eventyr på nettbrett I Bamsebu barnehage sitter barna oppslukt i nettbrettet når det er tid for historiefortelling. Barnehagen er med i et innovasjonsprosjekt om bøker og apper. Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Barnehager trenger mer kunnskap om digital teknologi Nettbrett, PC og andre digitale verktøy i barnehagene skal handle om aktivitet – ikke om underholdning. Men mange barnehageansatte melder at de har for liten kunnskap om hvordan de kan bruke digitale verktøy. – Innovasjonsprosjektet VEBB er et viktig bidrag på dette området, sier Elin Dybdal Simensen ved Senter for IKT i utdanningen. Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Ledelse av en lærende barnehage Hvordan kan ledelse i barnehagen der barnehagelæreren har et medansvar for faglig ledelse, utøves og distribueres for å skape og underbygge en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse? Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Nord Universitet