Artikkel Slik kan barnehager jobbe mot mobbing Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor. Publisert: 14.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Når gode intensjoner kolliderer med hverdagslivet Tanken bak design og arkitektur harmonerer ikke alltid med hvordan det blir brukt i praksis, viser en studie. Publisert: 12.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel Det er viktig å ta bekymring på alvor Føler du som jobber i barnehagen, en vedvarende uro for hvordan et barn har det hjemme? Da er det viktig å ta bekymringen på alvor, viser en svensk studie. Publisert: 12.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel Korleis kan vi vite om dei minste trivst i barnehagen? Forskarane har lytta til det som ikkje vart sagt, for å finne ut om dei yngste barna trivst i barnehagen. Publisert: 11.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel Det viktige blikket for hvert barn Det er vanskelig å forutse hvordan barn vil utvikle ferdighetene sine gjennom barnehageårene, bekrefter to nye studier. De gir en påminnelse om hvor viktig det er å følge med slik at hvert barn kan få en god utvikling. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Utfordrende å finne balansen mellom barnets og fellesskapets behov Hvert barn er unikt og skal behandles som det. Men balansen mellom å sosialisere et barn inn i et fellesskap og la det få lov til å være en unik person er hårfin. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel Det hjelper ikke å vaske lekene i barnehagen Den beste måten å holde virus borte fra barnehagen på er å holde syke barn hjemme, mener Tobias Ibfelt. Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel Pedagogiske ledere har en krevende dobbeltrolle Det er utfordrende å være pedagogisk leder i en barnehage. Du skal lede voksne og barn, og du skal ha ansvar for det praktiske og det pedagogiske arbeidet. Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva 2017
Artikkel Trenger vi entreprenøriell læring i barnehagen? Entreprenøriell læring er et begrep som har kommet inn i rammeplanen for barnehagene i flere europeiske land. Er dette noe nytt, eller er det bare keiserens nye klær? Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Blogg Ny undersøkelse: Å skape varige endringer i språkferdigheter hos enspråklige barn - er det mulig? Hvorfor er endringer i ordforråd og språkforståelse over tid så vanskelig å få til? Publisert: 08.08.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Noen barn trenger hjelp til å leke Det er viktig at voksne gjør noe for å utvikle barns evne til å leke. Forskeren peker på tre årsaker. Publisert: 07.08.2017 Hentet fra Vetuva 2017