Artikkel Trenger vi entreprenøriell læring i barnehagen? Entreprenøriell læring er et begrep som har kommet inn i rammeplanen for barnehagene i flere europeiske land. Er dette noe nytt, eller er det bare keiserens nye klær? Publisert: 09.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Blogg Ny undersøkelse: Å skape varige endringer i språkferdigheter hos enspråklige barn - er det mulig? Hvorfor er endringer i ordforråd og språkforståelse over tid så vanskelig å få til? Publisert: 08.08.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Noen barn trenger hjelp til å leke Det er viktig at voksne gjør noe for å utvikle barns evne til å leke. Forskeren peker på tre årsaker. Publisert: 07.08.2017 Hentet fra Vetuva 2017
Fagartikkel Barnehagelærerens fagspråk Det er viktig å snakke og skrive en profesjon opp og fram. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel Bekymret for et barn? Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel Tre ting verdt å ta vare på Relasjoner, lek og natur er tre viktige temaer som er verdt å ta vare på i den nordiske barnehagemodellen, mener Berit Bae. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/17
Fagartikkel Få sensitive barn til å blomstre Sensitive barn trives best i små grupper med forutsigbarhet og ro. Respekterer du de sensitive barnas grenser og forteller dem at de er gode nok som de er, får du dem til å blomstre. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 3/2017
Artikkel Norge er middelmådig Med 11 barn per pedagogisk leder i barnehagen ligger Norge så vidt over snittet blant OECD-landene. Mexico er på bunnen. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel Små barn med hørselstap i barnehagen Å lykkes med å legge til rette for inkluderende fellesskap med rom for det mangfoldet av barn som finnes i en barnegruppe, betinger et tett samarbeid mellom barnehagepersonale og personale som jobber spesifikt med spesialpedagogiske tilbud. Publisert: 16.06.2017 Hentet fra Statped
Fagfellevurdert Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør man ikke det i barnehagen? I denne artikkelen er fem norske barnehagelærere studert for å kunne finne kjennetegn på barnehagens undervisningspraksis. Publisert: 08.06.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 14) 2017
Fagfellevurdert Digitale fortellinger i barnehagen Barnehagelærerne vi intervjuet framhever det pedagogiske og teknologiske på bekostning av det faglige i sin beskrivelse av prosessen med de digitale fortellingene og legger i liten grad vekt på sin faglige fortellingskompetanse. Publisert: 08.06.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017