Blogg Observasjon – barnehagelærerens viktigste verktøy Hva er mulig å observere i barnehagen og hvorfor er observasjon et så viktig verktøy? Publisert: 31.01.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel Når barn stenges ute i barnehagen Barnehageforskere i Trondheim ser nå tydelig hvordan noen barn er mer sårbare for å bli stengt ute fra leken enn andre. Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Blogg Hvem skal ha ansvaret i barnehagen? - Hvilke metoder og hvilke aktiviteter som bør vektlegges akkurat i denne barnegruppen akkurat nå, trenger man et pedagogisk skjønn for å kunne avgjøre. Publisert: 21.01.2017 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel Ny studie: Forhøyet stressnivå hos de yngste norske barnehagebarna De fleste norske ett- og toåringer har mer enn 40 timer per uke i barnehagen. Nå indikerer ny studie at det er en sammenheng mellom tid i barnehagen og små barns stressnivå. Publisert: 17.01.2017 Hentet fra NTNU
Blogg Tyve gode bøker til språkstimulering for 3-6 åringer En utfordring når vi har hatt våre språkprosjekter er å finne bøker som er egnet til språkstimulering og dialogisk lesing. For å finne gode bøker og historier har vi gått gjennom en mengde ulike barnebøker. Her er noen favoritter blant bøkene som passer til barn mellom 3-6 år. Publisert: 04.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Musikk gir mestring Jenta kunne ikke et ord norsk første dag i barnehagen og gråt ustoppelig i entime. Etter 20 minutter med sanglek danset hun med de andre. Publisert: 16.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Artikkel Småbarna oversett under måltidet Barna i noen barnehager sitter svært lenge til bords uten at personalet er til stede i samspill eller samtaler, viser ny forskning. For første gang er måltider omtalt i rammeplanen. Publisert: 10.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Fagartikkel Mer utdanning gir faglig mot til styrere Barnehagestyrere er blitt mer faglig bevisste i lederrollen og tør å kreve mer av medarbeiderne etter å ha tatt styrerutdanning. Det viser forskning knyttet til den nasjonale styrerutdanningen i Oslo. Publisert: 07.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Fagartikkel Når kvalitet skal styres Barnehageansatte fabrikkerer tall, ord og forklaringer for å tilfredsstille kravene i de lovpålagte kvalitetsrapportene, viser dansk doktorgrad. Publisert: 05.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Kronikk Behold kompetansen i praksisfeltet Barnehagelærere tar masterutdanning, men vender sjeldent tilbake til barnehagen. Er det til barnas beste? Publisert: 04.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Artikkel Å bade i språk Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for språklek som støtter barnas språkutvikling? Publisert: 30.11.2016 Hentet fra Skrivesenteret
Omtale Den filosofiske boksen Skal barn kunne filosofere i barnehagen, trenger de både begrepskort, terninger og loggbøker. Publisert: 18.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet