Artikkel - Trenger gode lekere Barnehagen trenger gode lekere, og vi må ikke være så redde for å delta i leken, mener høyskolelektor Kristin Danielsen Wolf. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel Bybarnehagers uterom kan brukes mer Byggingeniørstudenter og barnehagelærerstudenter involveres gjennom pedagogisk romanalyse for å forbedre urbane barnehager. Publisert: 22.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Tull mer! Vil du høre en vits? Katta med slips. Vil du høre resten? Rumpa til presten. Å ha en lekende tilnærming til språket kan være et viktig bidrag for barns utvikling av språklig bevissthet. Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Skrivesenteret
Omtale Nynorsk barnelitteratur i barnehagen Studenter som har arbeidet med nynorske barnebøker, blir mer positive til å lese nynorsk barnelitteratur i barnehagen senere. Publisert: 04.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Kartlegging eller ikke kartlegging, er det dét som er spørsmålet? Å kartlegge språket til barnehagebarn, må ikke sammenlignes med testingen som skjer i skolen. Det er et sidespor og skaper unødig usikkerhet hos pedagoger og foreldre, skriver doktorgradsstudent Elisabeth Brekke Stangeland ved Lesesenteret. Publisert: 14.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Bedre kunnskap om norske barnehagebarns matematiske utvikling Allerede tidlig i barnehagealderen er matematikklæringen i gang, gjennom lek, rutiner og samspill. Men hva er det vanlig at barn mestrer? En studie fra Stavangerprosjektet gir ny kunnskap om matematikkferdighetene til norske barnehagebarn. Publisert: 13.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Standardisering av læring i barnehagen Større standardisering av mål og innhold i barnehagen snevrer inn det komplekse barnet. Publisert: 09.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Fra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endring I prosessen med implementering av den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningen, har vi registrert at det eksisterer frustrasjoner hos faglærerne i musikk, forming og drama knyttet til faglig identitet og rollen som barnehagelærerutdanner. Publisert: 08.03.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017
Fagartikkel Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne. Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mat og måltider som dannelsesarena Barnelitteraturen tematiserer mat og måltider som dannelsesarena og synliggjør et mangfold av interessante figurer for barna. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Observasjon av språk skal skje i samspill med barnet Gode observasjonsverktøy skal gi personalet kunnskap og erfaring, som de kan bruke i sitt daglige samspill med barna. Observasjon og kartlegging skal ikke være tidstyver i barnehagen, sier forskere ved Lesesenteret. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Barn trenger ulike relasjoner Barn trenger både vertikale og horisontale relasjoner, men hva skiller dem? Publisert: 28.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017