Artikkel Adoptivbarn i risiko for språkproblemer Barn som er adoptert fra utlandet kan være sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det er viktig å være oppmerksom på hva barna forstår av ord og begreper allerede i barnehagen. Publisert: 08.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring Digital historiefortelling (DH) tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og barnehageansatte. Forutsetningen er at de ansatte gis tid til å delta i studentenes læringsprosesser. Publisert: 07.09.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 12) 2016
Omtale Kjærlighet i barnehagen Stipendiat Teresa Aslanian mener alt som foregår i barnehagen har å gjøre med kjærlighet, men det snakkes ikke om den. Publisert: 18.08.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel 8 veier til et godt samspill Relasjoner smitter mer enn influensa, mener psykolog Anne Linder. Derfor er et godt samspill i barnehagen viktig. Publisert: 16.08.2016 Hentet fra Første steg 3/2016
Artikkel Det usynlege arbeidet i barnehagen Utdanningsnivået til personalet i barnehagen har mykje å seie for korleis barnehagekvardagen blir. Nok pedagogar er svært viktig for å få gjennomført og planlagt alt det usynlege arbeide i barnehagen, seier Liv Ingrid Aske Håberg. Publisert: 27.06.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Barnehagelærerutdanningens digitale tilstand – eller stillstand? Utdannes barnehagelærere med den nødvendige digitale profesjonskompetanse for å jobbe i dagens og framtidens barnehage? Mitt svar er nei. Publisert: 17.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Artikkel Ledelse i barnehagen i møte med pålagte pedagogiske verktøy og program Styrere får en tydelig rolle som både faglig og strategisk leder når barnehagene pålegges å bruke å bruke spesifikke verktøy innenfor det pedagogiske feltet. Publisert: 10.06.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Småbarna inntar YouTube Stadig flere småbarn ser barne-tv-serier og klipp på YouTube eller nettbrett. Det endrer barnekulturen og mange foreldrene sliter med å henge med, viser ny studie. Publisert: 08.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Artikkel - Appen erstatter ikke pedagogen – Det er viktig å være kritisk til apper og nettbrett. Presset fra de kommersielle aktørene er stort, sier Malin Nilsen ved Göteborgs universitet. Publisert: 04.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Artikkel Læring hos barn og unge med synshemming Læringspraksis og metodikk som fungerer godt for barn og unge med synshemming. Rapport fra Statped og NTNU Samfunnsforskning. Publisert: 27.05.2016 Hentet fra Statped
Artikkel Skribling er bra for lesing Barn som har utforsket språket gjennom skrible- og skriveaktiviteter i barnehagen, lærer lettere å lese, viser Hilde Hofslundsengen sitt eksperimentforskning fra 12 barnehager og 17 skoler. Publisert: 18.05.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Spesialtiltak gjorde minoritetsbarna bedre i norsk De ble ikke bare bedre på innøvde ord, men også språkforståelsen ble bedre da de minoritetsspråklige femåringene fikk ekstra hjelp til å lære seg norsk. Publisert: 12.05.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo