Fagfellevurdert Samtaler som stimulerer til språkutvikling. En studie av språkmakkertilbudet ved OsloMet – storbyuniversitetet I 2018–2020 prøvde OsloMet – storbyuniversitetet ut et språkmakkertilbud for studenter med et annet førstespråk enn norsk. Tilbudet har som mål å fremme andrespråkstudentenes ferdigheter i norsk og dermed stimulere til økt læringsutbytte, likeverd og forståelse blant studentene. Publisert: 11.06.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 1/2021
Fagfellevurdert Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer. Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 17) 1/2018
Artikkel Matematikk-lærer-lærerne på skolebenken Hvordan skal barn og unge i Norge gjøre det enda bedre i matematikk? Svaret kan ligge hos lærerutdannerne. Publisert: 22.04.2021 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Tester simulator for lærere Elever som avbryter læreren, forstyrrer timen og er frekke mot de andre. I simulatoren TeachLivE får studentene bryne seg på flere utfordringer de kan møte i klasserommet når de er ferdigutdannede lærere. Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel – Engasjerer på en helt annen måte En helt ny digital læringsressurs for lærerstudenter er utviklet ved USN. – Du føler at du jobber med ekte mennesker, sier lærerstudent Linda Mari. Publisert: 07.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Engelsk — Fagfellevurdert Online or offline – Does it matter? A study of in-service teachers’ perceptions of learning outcomes in Norway Beslutningstakere og lærerutdannere skalerer opp omfanget av nettbaserte videreutdanningsprogram for lærere. Vi undersøkte hvordan lærere som jobber i skolen i Norge oppfattet læringsutbyttet for videreutdanningsprogram for lærere gjennomført enten på studiesteder eller på nett. Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 4/2020
Fagfellevurdert Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner Kritisk tenkning og demokratifremmende læring er definert som sentrale ambisjoner i utdanningsfeltet. Denne artikkelen ser på hvordan disse ambisjonene kommer til uttrykk i høyere utdanning. Publisert: 19.01.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 3/2019
Engelsk — Fagfellevurdert The Knowledge Nexus in Teacher Qualification: Education Research and Norwegian General Teacher Education 1970–2020—Institutional and Intellectual Interchanges Forskning innen lærerutdanningsinstitusjoner har de siste tiårene vokst i omfang og differensiering. En hovedhensikt med denne artikkelen er å kartlegge og diskutere sentrale institusjonelle og intellektuelle endringer i utdanningsforskningen med Norge som utgangspunkt. Oversikten skal gi en bakgrunn for å diskutere påvirkningen fra det økende omfanget forskning innen lærerutdanningsinstitusjoner med hensyn til kunnskapsdynamikken i allmennlærerutdanningen. Publisert: 12.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert Student teachers’ conditions for professional learning on and across the learning arenas of teacher education: A theoretically grounded account Lærerutdanningen skal kunne tilby lærerstudenter en utdanning som gjør dem i stand til å håndtere de faglige og sosiale behovene de kan bli møtt med i skolen. Publisert: 07.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Fagfellevurdert Lesson Study som tilnærming i universitetspedagogikken og språkstøttende naturfagundervisning i grunnskolelærerutdanningen I denne artikkelen presenterer vi funn fra forskningsprosjektet Teachers as Students, TasS, (2012–2015) ved Universitetet i Stavanger, hvor hovedmålet var å undersøke om Lesson Study som metode kunne forbedre grunnskolelærerstudenters læringsutbytte i praksis. Publisert: 21.12.2020 Hentet fra Uniped (Vol. 43) 1/2020
Artikkel Koronatiltakene oppleves mest inngripende for unge En ny undersøkelse viser at unge mellom 19 og 29 år som hadde mindre sosial kontakt på grunn av koronatiltakene, opplevde lavere livskvalitet enn eldre. Publisert: 10.12.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Lektorutdanningen under lupen En kartlegging NOKUT gjorde i fjor fortalte oss at lektorutdanningene i Norge har en del utfordringer. For å styrke lektorutdanningen i fremtiden trengs en større evaluering, og det er vi nå i gang med. Publisert: 02.12.2020 Hentet fra NOKUT