Fagfellevurdert «Korleis tenkte du no?» Frå øving til gjennomføring i grunnskulelærarutdanninga I denne artikkelen presenterer forfattaren ein studie der føremålet har vore å utvikla eit undervisningsdesign som kan støtta studentane i deira profesjonelle utvikling. Eit vesentleg element i designet er å tilby studentane kunnskap om og bruk av eit kartleggingsverktøy til registrering av elevane sine reknestrategiar. Designet er utarbeida i samhandling med to kull andreårsstudentar i grunnskulelærarutdanninga, 1.–7. trinn. Publisert: 21.05.2020 Hentet fra Uniped (Vol. 43) 2/2020
Artikkel Har master, vil ta doktorgrad? Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel – Me får eit betre innblikk i vår framtidige jobb På barnehagelærarutdanninga på UiA nyttast barnehagelærarar som refleksjonspartnarar for studentane tidleg i utdanninga. Målet er å komma tettare på arbeidskvardagen i barnehagane. Publisert: 14.10.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Forsøk med digitalt verktøy for hverandrevurdering I forbindelse med UiO`s mål om at studenter i større grad skal få tilbakemeldinger underveis i studieprosessen, er det nå bevilget penger til å se nærmere på hvordan studenter kan bruke "hverandre" som regelmessige vurderingspartnere, og på hvordan det kan gjøres digitalt. Publisert: 26.09.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Presenterte plattform for «best practice» Den nasjonale komiteen for 2030-agendaen sendte en delegasjon til Paris, for å presentere Norges unike plattform for best practice i høyere utdanning og for å styrke dialogen med UNESCO om å etablere en slik plattform globalt. Publisert: 12.09.2019 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen –en problematisering av erfaringslæringens plass Denne artikkelen undersøker hva en problematisering av erfaringslæring kan bidra med i forståelsen av studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen. Publisert: 23.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Fagfellevurdert Betydningen av målbevissthet og sosial tilhørighet for frafall i høyere utdanning Hvordan påvirker utvalgte faktorer sannsynligheten for å falle fra sitt første påbegynte studieløp i høyere norsk utdanning? Denne artikkelen ser på hvilke effekter ulike former for sosial integrasjon/tilhørighet og studentenes evne til å sette seg mål og forplikte seg til å nå dem, kan påvirke beslutningen om å avbryte sin første påbegynte utdanning. Publisert: 10.06.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert Studenters tidsbruk – grunnskolelærerutdanning 1. til 7. trinn Hvordan bruker studenter tiden de har til rådighet? Hvor mye arbeider de studierelatert og hvor mye jobber de totalt sett? Publisert: 07.05.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Omtale Utdanning av fremtidens forskere Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet driver en omfattende utdanning av forskere innen matematiske fag, naturvitenskap og teknologi. Nå skal vi løfte denne utdanningen til et nytt nivå og et av de nye tiltakene er nå gjennomført for første gang. Publisert: 09.02.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel Manglende retningslinjer ved permisjoner kan gi kvinnefrafall i akademia KRONIKK: Mange stipendiater og postdoktorer møter flere utfordringer ved sin fødsels- og foreldrepermisjon enn det som er vanlig for de fleste arbeidstagere. Det kan kanskje føre til at det blir mindre fristende for kvinner å forfølge en karriere i akademia. Publisert: 24.01.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Det finnes ingen magisk medisin Skal studiekvaliteten bedres krever det kompetanseutvikling, administrativ tilrettelegging, ressurser til fornyingsarbeid, og en mer helhetlig styring av studieprogrammene. Det er med andre ord mye å ta hensyn til, i følge professor i pedagogikk. Publisert: 07.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo