Artikkel Ønsker å gjøre teori og analyse mer tilgjengelig Det blir stadig flere studenter ved norske universiteter og høyskoler. Disse må ofte bruke teori i oppgavene sine, men få vet hvordan det skal gjøres. Forskere bak ny bok om teori og analyse håper de kan hjelpe studentene på veien. Publisert: 07.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Kollegaveiledning i høyere utdanning – en empirisk analyse av veiledningssamtaler Ut fra vår studie ser en stram samtalestruktur for kollegaveiledning i store grupper ut til både å bli brukt og at deltakerne finner den nyttig. Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 3/2018
Omtale Utdanner lærere til den digitale skole Ekspertisen fra lærere ute i skolen hankes inn til Universitetet i Sørøst-Norge. Lærerstudentene skal sikres riktig kompetanse for fremtidens digitale skole. Publisert: 10.09.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel – Vi må bli meir tydelege på kva vi forventar av forskarskolane Dei nasjonale forskarskolane er verdifulle for det nasjonale samarbeidet om doktorgradsutdanninga, viser ei ny evaluering. Ein har derimot ikkje funne målbar effekt for gjennomføringstid og gjennomføringsgrad hos stipendiatane. Publisert: 31.08.2018 Hentet fra Forskningsrådet
Fagfellevurdert Teknologi og nye undervisningspraksiser: Videofortellinger som redskap for pedagogisk refleksjon Kan videofortellinger fungere som springbrett for refleksjonsprosesser i lærerkollegier, og dermed stimulere til praksisutvikling? Publisert: 01.06.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 2/2018
Fagfellevurdert Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum Mye tyder på at miljøene som tilbyr veilederutdanninger har en vei å gå for å utvikle kunnskap egnet for yrkesfaglig veiledning der også sakkunnskap står sentralt innenfor det spesifikke arbeidet til lærere. Publisert: 01.06.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 2/2018
Fagfellevurdert Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet? Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert Pedagogikkfagets kraft for lærerstudenter i profesjonsutdanningen Vår studie viser at pedagogikkfaget har hatt stor betydning for studentene i profesjonsutdanningen. Det er tydelig at undervisningen i pedagogikk, og dermed lærestedet, har gitt et solid grunnlag for studentenes profesjonelle utvikling. Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Engelsk — Fagfellevurdert An Analysis of Participants’ Experiences from the First International MOOC Offered at the University of Oslo I denne artikkelen gjennomgår Ammar B. Singh og Anders I. Mørch funn fra det første internasjonale "massive open online course" (MOOC) som ble tilbudt ved Universitetet i Oslo i 2015. Kurset hadde tittelen «What Works: Promising Practices in International Development». Publisert: 01.04.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 13) 1/2018
Artikkel Hvilken utdanning du tar kan påvirke resten av livet ditt Edwin Leuven er professor ved Økonomisk institutt og har nylig fått toppforskmidler fra Forskningsrådet til prosjektet «Etterspørsel og tilbud av offentlig utdanning». Publisert: 19.02.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hva skal til for å ta en doktorgrad? At stipendiatene skal bli ferdige på tiden fremmes stadig oftere som et krav. – De som utdanner stipendiater må gjøre noe annerledes hvis dagens stipendiater skal fullføre, sier professor. Publisert: 12.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Bør du velge utdanning med hodet eller hjertet? – Både fornuft og følelser er viktig når du velger høyere utdanning, sier utdanningsforsker. Publisert: 29.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet