Fagfellevurdert Pedagogikkfagets kraft for lærerstudenter i profesjonsutdanningen Vår studie viser at pedagogikkfaget har hatt stor betydning for studentene i profesjonsutdanningen. Det er tydelig at undervisningen i pedagogikk, og dermed lærestedet, har gitt et solid grunnlag for studentenes profesjonelle utvikling. Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Engelsk — Fagfellevurdert An Analysis of Participants’ Experiences from the First International MOOC Offered at the University of Oslo I denne artikkelen gjennomgår Ammar B. Singh og Anders I. Mørch funn fra det første internasjonale "massive open online course" (MOOC) som ble tilbudt ved Universitetet i Oslo i 2015. Kurset hadde tittelen «What Works: Promising Practices in International Development». Publisert: 01.04.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 13) 1/2018
Artikkel Hvilken utdanning du tar kan påvirke resten av livet ditt Edwin Leuven er professor ved Økonomisk institutt og har nylig fått toppforskmidler fra Forskningsrådet til prosjektet «Etterspørsel og tilbud av offentlig utdanning». Publisert: 19.02.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hva skal til for å ta en doktorgrad? At stipendiatene skal bli ferdige på tiden fremmes stadig oftere som et krav. – De som utdanner stipendiater må gjøre noe annerledes hvis dagens stipendiater skal fullføre, sier professor. Publisert: 12.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Bør du velge utdanning med hodet eller hjertet? – Både fornuft og følelser er viktig når du velger høyere utdanning, sier utdanningsforsker. Publisert: 29.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Kva undervisarane tenkjer om si eiga undervisning Einsidig fokus på studentane sine vurderingar kan fort gje eit skeivt bilete av undervisningspraksis i høgare utdanning. Ønskjer vi eit meir heilskapleg bilete av utdanninga, må vi også lytte til undervisarane sine stemmer. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagfellevurdert Eierskap og teamprosess i aksjonsbasert entreprenørskapsutdanning Entreprenørskapsutdanning kan gi studenter og elever praksisnær opplæring og erfaring. Venture Creation Programs er en form for utdanning hvor studenter som en del av sin opplæring starter, utvikler og drifter sin egen oppstartbedrift. Hvor viktig er studenters eierskap for læring og samarbeid? Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 1/2018
Kronikk Vi må ta vår del av ansvaret når doktorgradene ikke blir ferdige De som tar doktorgrad i Norge er motiverte og ofte blant de beste studentene. Når så mange likevel ikke blir ferdige, må utdanningsinstitusjonene gjøre noe annerledes. Publisert: 13.12.2017 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Bacheloroppgaven – hvordan skal denne sjangeren forstås? Å forbedre kvaliteten på bacheloroppgaven kan være et viktig ledd i heving av kvaliteten i høyere utdanning og for å bidra til å oppnå målene som uttrykkes i NTNUs styringsdokumenter og i høringsbrevet fra departementet. Publisert: 12.12.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 4/2017
Artikkel Er du også en utsetter? Utsetter du også oppgaver som skal gjennomføres? Da er du ikke alene. Men hvorfor prokrastinerer vi – gang på gang på gang? Publisert: 22.11.2017 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Sammen mot mobbing Ny forskning viser at mange studenter mobbes. Vi trenger en nasjonal handlingsplan som tar mobbeproblematikken i universiteter og høgskoler på alvor. Publisert: 15.11.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk Trenerne i den akademiske maraton Vi har alle sett hvor viktig trenerne er for at idrettsutøvere skal prestere best mulig, men hvor viktig er «trenerne» for de som legger ut på et fireårig doktorgradsløp? Publisert: 13.11.2017 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)