Artikkel Skal også barn og unge få hjelp på familievernkontoret? Det er både fordeler og ulemper ved det, ifølge en fersk rapport fra Velferdsforskningsinstituttet NOVA. Samtidig peker forskerne på spesielt én ting som må på plass først. Publisert: 01.07.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Spesialundervisning i norske fengsel Hver dag starter et titalls mennesker et soningsforløp i et av Norges fengsel. Tap av frihet betyr imidlertid ikke tap av rettigheter. Dette gjelder også i skolesammenheng, og derfor tilbys innsatte i norske fengsel opplæring både på grunnskole- og videregående skolenivå. Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser. Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Podcast Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. En advokat og en forsker snakker om hva som er nytt, hva som er positivt og hva som er negativt med denne nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Publisert: 06.02.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel Spesialpedagogikk i allmennpedagogikken Barn i barnehagen som har språkvansker, får ofte et vedtak om spesialpedagogisk hjelp på bakgrunn av en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. I denne artikkelen spør artikkelforfatteren om ikke disse barna både kan og bør få like god hjelp uten at det trengs å gjøres et slikt vedtak. Publisert: 24.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagartikkel Samarbeid mellom skole og skolehelsetjeneste – hva forskningen forteller oss Skolehelsetjenesten har en viktig funksjon når det gjelder å støtte sårbare elever, men har også fått i oppgave å arbeide med skolens forbyggende praksis og bidra i skolens arbeid med folkehelse og livsmestring. Kan det bli for mye? Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Svensk — Fagfellevurdert Inkludering– ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter Definisjoner på inkludering synes å variere avhengig av sammenhengen det blir diskutert. Dette kan ses både som begrepets styrke og svakhet. Publisert: 12.01.2024 Hentet fra Paideia Nr. 24/2022
Fagartikkel Vitenskapen om tegn – en ny inngang til spesialpedagogisk forskning og praksis Forfatteren av denne artikkelen undrer seg over hvorfor det er skrevet så lite om tegnenes betydning (semiotikk) i pedagogisk og spesialpedagogisk faglitteratur. Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel Humorens rolle i pedagogiske og spesialpedagogiske settinger i barnehage og skole Humor og latter kan bidra til å skape en god og trygg stemning, men kan også ha en negativ og ødeleggende virkning på trivsel og læring. Artikkelforfatteren tar opp begge disse aspektene i denne artikkelen. Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Omtale Mange skoleansatte opplever at deres faglige bakgrunn ikke utnyttes godt nok NIFU-forskerne Karl Solbue Vika og Ann Cecilie Bergene har skrevet rapporten Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven. Undersøkelsen har som mål å fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere. Publisert: 26.09.2023 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Bokstaver, lesing og skriving for barn og unge med behov for ASK Denne artikkelen beskriver hvordan og hvorfor også barn og unge med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) bør få mulighet til å gjøre seg erfaringer med bokstaver, lyder, ord, lesing og skriving. Publisert: 01.09.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagartikkel Auditiv lytting og læring Forfatteren av denne artikkelen mener at auditiv lytting og læring bør bli mer benyttet som et pedagogisk verktøy i skolen. I dag dreier mye av undervisningen seg om pedagogikk der synssansen og det visuelle perspektivet er det mest dominerende i undervisningen. Mer vekt på auditiv lytting vil være en fordel for elever med synsvansker, men også andre elever vil ha nytte av en slik undervisningsform. Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022