Podcast Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor? Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker? Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane. Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagfellevurdert Barns erfaringer i barnevernet Det er påvist svakheter i barnevernets kunnskapsgrunnlag så vel som i den praktiske utøvelsen. Det blir ofte ikke gjennomført samtaler med barn, og kvaliteten er vekslende. Denne studien undersøker hvordan utøvere i det kommunale barnevernet går fram når de lytter til barns erfaringer. Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagfellevurdert PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen Formålet med denne studien var å utforske PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Vi fant at foreldre, barnehageansatte og representanter fra hjelpeapparat opplevde PPT som lite tilgjengelig og at samarbeidspartene ofte var frustrert på grunn av tjenestens fravær. Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Fagartikkel Samarbeid mellom skoleeiere og PP-tjenesten om inkludering Denne artikkelen er et innspill til diskusjonen omkring PP-tjenestens rolle i kommunenes arbeid med inkluderende barnehager og skoler. Den bygger på et langvarig samarbeid mellom forskere ved Universitetet i Agder og ulike skoleeiere i regionene Kristiansand, Lister og Østre Agder. Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Artikkel Maya kom i gode spor Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel Digital samhandling når barnet mangler talespråk Hvordan kan en få alle i nettverket rundt et barn med kommunikasjonsutfordringer til å bli samkjørte i kommunikasjonen? Digital samhandling gjennom en enkel app ble løsningen for laget rundt Amalie (14) fra Sande i Vestfold. Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Statped
Fagartikkel Spesialpedagogene og fellesskapet i klasserommet Det spesialpedagogiske fagmiljøet i Norge er utfordret! Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging avga 4. mars 2018 en rapport, den såkalte Nordahl-rapporten. I denne artikkelen reflekteres det rundt noen momenter i rapporten og hvordan fremtidens spesialpedagogiske praksis kan bli til mer nytte. Publisert: 15.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Artikkel – Ikke vær redd for å snakke om karriere til tenåringer Norsk skole har et trøblete forhold til begrepet karriere, og det bør det gjøres noe med, ifølge ny doktorgrad. Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagartikkel Hvordan skape meningsfulle historier som gir stemme til barn med multifunksjonshemming I denne artikkelen benytter forfatterne en narrativ tilnærming til utredning, veiledning og rapportutforming i arbeidet med barn med multifunksjonshemming og deres nærpersoner. De ønsker å sette søkelyset på det å oppdage og gi mening til de rikelige ikke-verbale uttrykkene disse barna kommuniserer ut. Artikkelen henvender seg primært til fagpersoner i PPT og spesialpedagoger i barnehager eller skoler som har ansvar for utredning av barn med multifunksjonshemming og veiledning av barnas nærpersoner i barnehage/skole og hjem. Publisert: 22.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Fagfellevurdert Roller og relasjoner: PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler I artikkelen drøftes forholdet mellom PP-rådgivernes oppgaver som sakkyndig utreder av enkeltsaker og som organisasjons- og kompetanseutvikler av skole og barnehage. Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagartikkel Barnet si stemme i kontakt med PPT og sakkunnig arbeid Denne artikkelen tek opp eit viktig tema om barn sin rett til å medverke i det som angår dei. Om det kan vere utfordrande å høyre barn direkte i sakshandsaminga, er det likevel på tide å sjå nærare på korleis ein på beste måte kan få fram barneperspektivet og barnet si stemme. Dette er sterkt forankra i lovverket og i barnekonvensjonen som Noreg har slutta seg til. Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019