Fagartikkel Samarbeid mellom skoleeiere og PP-tjenesten om inkludering Denne artikkelen er et innspill til diskusjonen omkring PP-tjenestens rolle i kommunenes arbeid med inkluderende barnehager og skoler. Den bygger på et langvarig samarbeid mellom forskere ved Universitetet i Agder og ulike skoleeiere i regionene Kristiansand, Lister og Østre Agder. Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Artikkel Maya kom i gode spor Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel Digital samhandling når barnet mangler talespråk Hvordan kan en få alle i nettverket rundt et barn med kommunikasjonsutfordringer til å bli samkjørte i kommunikasjonen? Digital samhandling gjennom en enkel app ble løsningen for laget rundt Amalie (14) fra Sande i Vestfold. Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Statped
Fagartikkel Spesialpedagogene og fellesskapet i klasserommet Det spesialpedagogiske fagmiljøet i Norge er utfordret! Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging avga 4. mars 2018 en rapport, den såkalte Nordahl-rapporten. I denne artikkelen reflekteres det rundt noen momenter i rapporten og hvordan fremtidens spesialpedagogiske praksis kan bli til mer nytte. Publisert: 15.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Artikkel – Ikke vær redd for å snakke om karriere til tenåringer Norsk skole har et trøblete forhold til begrepet karriere, og det bør det gjøres noe med, ifølge ny doktorgrad. Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Fagartikkel Hvordan skape meningsfulle historier som gir stemme til barn med multifunksjonshemming I denne artikkelen benytter forfatterne en narrativ tilnærming til utredning, veiledning og rapportutforming i arbeidet med barn med multifunksjonshemming og deres nærpersoner. De ønsker å sette søkelyset på det å oppdage og gi mening til de rikelige ikke-verbale uttrykkene disse barna kommuniserer ut. Artikkelen henvender seg primært til fagpersoner i PPT og spesialpedagoger i barnehager eller skoler som har ansvar for utredning av barn med multifunksjonshemming og veiledning av barnas nærpersoner i barnehage/skole og hjem. Publisert: 22.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Fagfellevurdert Roller og relasjoner: PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler I artikkelen drøftes forholdet mellom PP-rådgivernes oppgaver som sakkyndig utreder av enkeltsaker og som organisasjons- og kompetanseutvikler av skole og barnehage. Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagartikkel Barnet si stemme i kontakt med PPT og sakkunnig arbeid Denne artikkelen tek opp eit viktig tema om barn sin rett til å medverke i det som angår dei. Om det kan vere utfordrande å høyre barn direkte i sakshandsaminga, er det likevel på tide å sjå nærare på korleis ein på beste måte kan få fram barneperspektivet og barnet si stemme. Dette er sterkt forankra i lovverket og i barnekonvensjonen som Noreg har slutta seg til. Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Artikkel – PP-tjenesten må endre måten å arbeide på, sier forsker Nå kan en ny arbeidsmodell føre til endring. Publisert: 16.10.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Gutter bruker skolehelsetjenesten mindre enn jenter Terskelen for å oppsøke helsesykepleier kan være høy, særlig for gutter. – For å få bukt med kjønnsforskjellene må vi oppsøke elevene og snakke om det de er opptatt av, sier forsker. Publisert: 20.04.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Gutta skammer seg over å gå til helsesykepleieren – Det overraska meg at det fortsatt er så stor forskjell på jenter og gutter, sier Marie Dahlen Granrud ved Høgskolen i Innlandet. Hun gjorde seg nylig ferdig med doktorgraden sin om ungdoms møte med helsesykepleiere. Publisert: 15.10.2019 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Hverdagslivet må få større plass når fagfolk skal hjelpe barn og unge Det er livet hjemme, på skolen og blant venner som er viktigst for barn og unge. Barn lever sine liv på tvers av slik de offentlige tjenestene er organisert, påpeker forskere. Publisert: 18.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet