Artikkel Skolene bør bruke helsesøstrene Visste du at skolene ikke trenger å benytte seg av skolehelsetjenesten, men at helsesøstre er forpliktet til å samarbeide med skolene? Nå vil helsesøsterstudenter ha en endring på dette. Publisert: 02.04.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Logopedi - bedre språk gir bedre liv I 2017 fikk tidligere UiT-direktør Lasse Lønnum slag og falt om. Han mistet taleevnen. Slaget var såpass alvorlig at få trodde han skulle komme seg på jobb igjen, men med støtte fra sin kone og hjelp fra gode logopeder, gjorde han alle spådommer til skamme.– Det er som magi, det de får til. Publisert: 28.03.2019 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel Samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten - en undersøkelse Et pågående forskningsprosjekt undersøker blant annet hvordan rektorer, lærere og helsesykepleiere vurderer samarbeidet mellom skolen og skolehelsetjenesten. Selv om majoriteten mener at samarbeidet er godt, ser det ut til at skolene er noe mer fornøyd med samarbeidet enn det skolehelsetjenesten er. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Artikkel Nytt undervisningsopplegg etter forslag fra studenter – Som foreleser setter jeg stor pris på studenter som er engasjert i pensum og opptatt av å få mest mulig ut av forelesningstida, sier førsteamanuensis Solfrid Bratland-Sanda, som er én av mange forelesere som tar tilbakemeldingene fra studentene på alvor. Publisert: 05.11.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Partnerskap mellom lærer og bibliotekar Ny doktorgrad kan danne grunnlag for samarbeid mellom lærer- og bibliotekarstudenter. Publisert: 05.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Systematisk oppfølging etter mobbing Tidligere mobbeutsatte får ikke alltid den støtten de har behov for, og få fagpersoner har erfaringer med konkret og systematisk oppfølgingsarbeid i Norge i dag. Tromsø kommune har tatt tak i dette gjennom et eget tverrfaglig team. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Artikkel Flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norden Introduksjonsprogrammene bidrar til at flyktningkvinner kommer raskere i jobb i Norge og Sverige enn i andre europeiske land, ifølge ny rapport. Publisert: 11.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Barnevernspedagogers, sosionomers og vernepleieres rolle og status i skolen Trygghet, tilhørighet, trivsel og anerkjennelse er grunnlaget for læring. Mange barn har behov for særlige betingelser og ekstra hjelp for å mestre faglige krav og sosial kompetanse. I norsk didaktisk tradisjon er disse blitt sett i sammenheng. Publisert: 13.06.2018 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 21) 2/2018
Artikkel – PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Blogg Nordahl-utvalget: Lite forskningsbasert rapport leder oss på feil veier i opplæring for barn og unge - Skuffende lesing for elever med spesielle behov, skriver professor Ona Bø Wie og Monica Melby-Lervåg. Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Forsker bekymret for pillekultur hos ungdom Stadig flere ungdommer er storforbrukere av smertestillende piller. De trenger å lære seg mer om hvordan lytte til kroppen sin, mener OsloMet-forsker Siv Skarstein. Publisert: 24.04.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Nytt håp for behandling av spiseforstyrrelser I et forskningsprosjekt har terapeuter innen idrettsmedisin og ernæring gitt behandling til personer med bulimi og overspisingslidelse. Resultatet er svært lovende. Publisert: 16.03.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet