Artikkel – PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Blogg Nordahl-utvalget: Lite forskningsbasert rapport leder oss på feil veier i opplæring for barn og unge - Skuffende lesing for elever med spesielle behov, skriver professor Ona Bø Wie og Monica Melby-Lervåg. Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Forsker bekymret for pillekultur hos ungdom Stadig flere ungdommer er storforbrukere av smertestillende piller. De trenger å lære seg mer om hvordan lytte til kroppen sin, mener OsloMet-forsker Siv Skarstein. Publisert: 24.04.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Nytt håp for behandling av spiseforstyrrelser I et forskningsprosjekt har terapeuter innen idrettsmedisin og ernæring gitt behandling til personer med bulimi og overspisingslidelse. Resultatet er svært lovende. Publisert: 16.03.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Hvilken utdanning du tar kan påvirke resten av livet ditt Edwin Leuven er professor ved Økonomisk institutt og har nylig fått toppforskmidler fra Forskningsrådet til prosjektet «Etterspørsel og tilbud av offentlig utdanning». Publisert: 19.02.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barnevernet må lytte til Facebook-protester I forskjellige protestgrupper på Facebook får barnevernet hard medfart. OsloMet-forsker Edda Stang har forsket på Facebook-gruppene og mener de kan ha viktige innspill til barnevernspolitikken. Publisert: 14.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Læreres og rektorers erfaringer med å støtte ungdommers psykiske helse En studie har undersøkt hvordan lærere og rektorer arbeider for å støtte elevers psykiske helse gjennom skolens praksis. Deltakerne i undersøkelsen etterspør ikke først og fremst mer kompetanse på psykisk helse, men heller godt tverrfaglig samarbeid og støtte fra andre profesjonelle. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel Å lede i fremtidens skole Skolens kjernevirksomhet er løst koblet til skolens formelle ledelsesstruktur. Det gjør at den skiller seg fra organisasjoner som i større grad kan styres gjennom relativt klare mål, forutsigbare prosedyrer og mer entydige forhold mellom årsak og virkning. Dermed blir også lederrollen ulik den man finner i de fleste andre organisasjoner. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Artikkel Ti funn om ADHD, atferdsvansker og overvekt hos barn Mange barn vokser av seg ADHD. Foreldre tror barn er mer fysisk aktive enn de er. Triste barn blir lett oversett og får ikke den hjelp de har behov for i barnehagen. Noen barn øker mer i vekt enn andre. Forklaringen ligger i spisevanene og bare der. Publisert: 08.01.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Vil det være nyttig å utfordre de bestående maktstrukturene innenfor psykisk helsehjelp? Må vi ha tilgang til stigmatiserende eller statiske diagnoser for å kunne bistå mennesker som en eller annen gang i livet søker bistand for sine livsutfordringer? Publisert: 03.01.2018
Artikkel Helsesøsteren - en nøkkelperson for hybelboere I en ny studie kommer det frem at hybeltilværelsen er en tøff psykisk utfordring for mange. Spesielt fraværet av voksenpersoner ser ut til å gi en tøff start. Publisert: 13.12.2017 Hentet fra Nord Universitet