Kronikk Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet? Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Kva spesialundervisning handlar om Kva handlar spesialundervisning om, og kva funksjon har den? Artikkelen peikar på tre ulike moment som forklarar kvifor kvaliteten på opplæringa av elevar som får spesialundervisning varierer mykje. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 14. 2/2017
Fagfellevurdert Sentrale kvalitetar i arbeidsinkludering av sårbar ungdom, slik ungdom sjølv og arbeidsgivarar opplever det Kva er viktige kvalitetar og eigenskapar hos hjelparar som skal bistå i inkludering av sårbar ungdom i utdanning og arbeidsliv? Denne artikkelen analyserer og peikar på framgangsmåtar og oppfølgingsformer som kan brukast for å hjelpe ungdommar i overgangen til vaksenlivet. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2/2017
Artikkel Hva er den beste hjelpen når ungdom sliter? Vinneroppskriften inneholder tre faste ingredienser, ifølge ny forskning. Publisert: 17.11.2017 Hentet fra NTNU
Omtale Kan økt satsing på helsesøstre gi bedre læringsmiljø i skolen? Hva skjer når kommuner får mer midler til å bruke på helsesøstre i skolen? Forskere fra NIFU skal i samarbeid med Læringsmiljøsenteret og Folkehelseinstituttet undersøke dette. Publisert: 10.11.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Forsker bekymret over spedbarnsforeldres mobilbruk Nina Misvær har fem konkrete råd. – Vær bevisst på mobilbruken når du er sammen med spedbarnet ditt, påpeker hun. Publisert: 01.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva prøver babyen å fortelle deg? Klarer foreldre å skjønne hva babyen deres prøver å si? For å lære mer om dette har en forskningsgruppe ved UiT laget sin helt egne bildedatabase med babyers ansiktsuttrykk. Publisert: 05.10.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel Bekymret for et barn? Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagfellevurdert Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet Utsatt ungdoms framtidige muligheter på yrkesfag avhenger mye av hvordan problemet med lave skolekarakter blant disse ungdommene blir løst. Det er likevel viktig å ikke overse at også andre sider ved yrkesfagopplæringen kan være problematisk for disse ungdommene. Publisert: 07.06.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Engelsk — Fagfellevurdert Excluded Youth in Iceland, the Faroe Islands and Norway I denne artikkelen diskuterer Cecilie Høj Anvik og Ragnhild Holmen Waldahl hvordan offentlige velferdsaktører i tre nordiske land - Norge, Island og Færøyene - kan bli bedre forberedt på å møte og ta vare på unge mennesker med psykiske problemer som hverken er i jobb eller utdanning. Publisert: 05.06.2017 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 2) 1 /2017
Fagfellevurdert Spesialundervisning, læringsmiljø og inkludering Mange elevar som får spesialundervisning, gir uttrykk for ein langt mindre gunstig situasjon i skulen enn dei som ikkje får spesialundervisning. Slik inkludering, arbeidsmiljø og spesialundervisninga er forstått i dag, er det ikkje tilfredsstillande. Publisert: 04.05.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 1/2017
Artikkel – Skolen må ruste utviklingshemmede for voksenlivet Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette Publisert: 04.05.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo