Kronikk Vi må diskutere muligheter for større spesialisering innenfor læreryrket Debatt: Lærerorganisasjoner og politikere må tenke nytt for å øke læreryrkets attraktivitet. Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagfellevurdert Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter Forskning på hvilke konsekvenser sentrale politiske målsettinger har hatt for enkeltpersoner, virksomheter og samfunnet har i stor grad handlet om økonomisk bærekraft og vekst, og i mindre grad om hvordan politikk påvirker individets muligheter til læring og kompetanseheving. Publisert: 08.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Artikkel Offentleg utval foreslår større endringar i etter- og vidareutdanning for tilsette i skular og barnehagar Ti prosent av arbeidstida det første arbeidsåret som nyutdanna lærar i barnehage og skule bør gå til rettleiing frå erfarne kollegaer. Dette er eit av forslaga frå utvalet som la fram rapport for Kunnskapsdepartementet i dag. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast Podkast: Hvordan lærer lærere? Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute? Publisert: 30.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Praksislærere har god erfaring med gestaltveiledning: «Det var godt å få spørsmåla om pusten» Praksislærerne har utbytte av gestaltveiledning for å få mer innsikt i seg selv, sine følelser og kunnskap om relasjoner, viser studie. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Podcast Blupodden: Utviklingsarbeid i barnehagen Korleis drive utviklingsarbeid i barnehagen. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon. Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019
Omtale Lærerspesialister motiveres av nye utfordringer Spennende oppgaver, ønske om påfyll og faglig utvikling, og nye utfordringer, er grunner ni av ti oppgir for å ville bli lærerspesialister. Publisert: 02.02.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Barnehagelærere og -styrere opplever videreutdanningens kvalitet som høy Videreutdanningen som tilbys barnehagelærere og barnehagestyrere oppleves å svare til behov og ha høy kvalitet. Publisert: 27.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Matematikkløft med ambisjoner Lærerne i Nærøysund skal i to år øve på å sette kjerneelementene ut i praksis, gjennom MAM-programmet. Halvveis ut i etterutdanningen ser de allerede en endring i undervisningen – i alle fag. Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Matematikksenteret
Artikkel Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet