Fagfellevurdert Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren Partnerskapsbegrepet blir ofte knyttet til et ideal om likeverdighet mellom partene. Men normative idealer møter ofte utfordringer når de skal fortolkes og operasjonaliseres. Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Fagartikkel Betydningen av å forske sammen Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel Desentralisert kompetanseutvikling i yrkesfagene – gode grep, men dårlig timing? Fagfornyelsen, regionreformen og koronapandemien har på hver sin måte påvirket oppstarten av ny tilskuddsordning for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen, viser forskerne Anna Hagen Tønder og Silje Andresen i denne fagartikkelen. Publisert: 27.03.2023 Hentet fra Yrke 4/2022
Fagartikkel Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis Den tenkningen og forståelsen vi har når det gjelder barn og unge som strever i barnehage og skole, vil legge føringer for hvordan vi velger å arbeide med en inkluderende praksis. Forfatteren av denne artikkelen argumenterer for at det å streve med utvikling av en inkluderende praksis bør forstås i lys av grunnlagsproblemer heller enn holdningsproblemer. Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagfellevurdert Livslang læring – fra slagord til reform I dag er det bred enighet om nødvendigheten av livslang læring. Det er imidlertid ulike oppfatninger av hva begrepet betyr. Det gis også forskjellige begrunnelser for hvorfor det er viktig å satse på livslang læring. Følgelig er det heller ingen enighet om hvordan livslang læring bør realiseres, og hvordan gjennomførte reformer skal vurderes. Publisert: 12.01.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 2/2022
Kronikk Vi må diskutere muligheter for større spesialisering innenfor læreryrket Debatt: Lærerorganisasjoner og politikere må tenke nytt for å øke læreryrkets attraktivitet. Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagfellevurdert Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter Forskning på hvilke konsekvenser sentrale politiske målsettinger har hatt for enkeltpersoner, virksomheter og samfunnet har i stor grad handlet om økonomisk bærekraft og vekst, og i mindre grad om hvordan politikk påvirker individets muligheter til læring og kompetanseheving. Publisert: 08.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Artikkel Offentleg utval foreslår større endringar i etter- og vidareutdanning for tilsette i skular og barnehagar Ti prosent av arbeidstida det første arbeidsåret som nyutdanna lærar i barnehage og skule bør gå til rettleiing frå erfarne kollegaer. Dette er eit av forslaga frå utvalet som la fram rapport for Kunnskapsdepartementet i dag. Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast Podkast: Hvordan lærer lærere? Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute? Publisert: 30.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tilbudet til elever uten læreplass varierer stort etter fag NIFU evaluerer Utdanningsløftet 2020, tiltak rettet mot videregående opplæring. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Praksislærere har god erfaring med gestaltveiledning: «Det var godt å få spørsmåla om pusten» Praksislærerne har utbytte av gestaltveiledning for å få mer innsikt i seg selv, sine følelser og kunnskap om relasjoner, viser studie. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Podcast Blupodden: Utviklingsarbeid i barnehagen Korleis drive utviklingsarbeid i barnehagen. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet