Engelsk — Fagfellevurdert School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development Abstract Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud. Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica 2/2020
Omtale Nærings-ph.d. - doktorgradsprosjekt i bedrift Bedrifter som ønsker å styrke sin forskningskompetanse og -aktivitet kan søke om et doktorgradsprosjekt. Publisert: 12.11.2020 Hentet fra Forskningsrådet
Omtale Forskerprofilen: Det beste fra to verdener Det utdanningsvitenskapelige fakultet har fått sine to første Offentlig sektor ph.d- kandidater. Nå skal forskning og praksis koples enda tettere sammen. Publisert: 24.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Programmering og fagfornyelsen: Går erfaring ut på dato? Forberedelsene til fagfornyelsen skjer nå, og lærere rundt om i landet må revidere sitt opplegg på svært kort tid. Publisert: 17.09.2020 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel Lærere ønsker egenutvikling for at elevene skal lære mer Ksenia Solheim har forsvart sin doktoravhandling i utdanningsvitenskap. Hun har funnet ut at lærere ønsker å lære mer om interaksjoner i klasserommet fordi de erfarer at det kan ha stor innvirkning på elevers læring. Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Har master, vil ta doktorgrad? Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad? Publisert: 13.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale Elaine Munthe leder Kunnskapssenter for utdanning – Vi skal være et kunnskapssenter som hjelper, rydder og systematiserer, men som også setter relevante tema på dagsorden og får i gang gode diskusjoner. Jeg ser frem til å komme i tett dialog med utdanningssektoren og lytte til hva andre mener er viktig, sier Elaine Munthe. Publisert: 01.09.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling». Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker forfatteren hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling». Publisert: 24.05.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 1/2019
Fagfellevurdert Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Publisert: 18.04.2019 Hentet fra Uniped 2/2019
Omtale Støtte til virksomheter i offentlig sektor med ansatte som ønsker å ta doktorgrad Forskningsrådet lyser ut midler til minst 38 nye offentlige sektor-ph.d.-prosjekter med oppstart i 2019. Publisert: 08.03.2019 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel Skjerpet blikk på elevers læring Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet. Publisert: 01.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale – Videreutdanningen glir rett inn i skolehverdagen Opplæringslovens kapittel 9 A skal sikre at alle skoler handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Videreutdanningen «Skolemiljø og ledelse» ved Læringsmiljøsenteret skal gjøre skolelederne enda bedre til å indentifisere og forstå utfordringer i miljøet på sin skole. Publisert: 14.02.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret