Omtale Elaine Munthe leder Kunnskapssenter for utdanning – Vi skal være et kunnskapssenter som hjelper, rydder og systematiserer, men som også setter relevante tema på dagsorden og får i gang gode diskusjoner. Jeg ser frem til å komme i tett dialog med utdanningssektoren og lytte til hva andre mener er viktig, sier Elaine Munthe. Publisert: 31.08.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling». Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker forfatteren hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling». Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 1/2019
Fagfellevurdert Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen Høsten 2017 ble masterutdanning for grunnskolelærere innført ved alle landets læringsutdanningsinstitusjoner. Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Publisert: 17.04.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Omtale Støtte til virksomheter i offentlig sektor med ansatte som ønsker å ta doktorgrad Forskningsrådet lyser ut midler til minst 38 nye offentlige sektor-ph.d.-prosjekter med oppstart i 2019. Publisert: 08.03.2019 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel Skjerpet blikk på elevers læring Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale – Videreutdanningen glir rett inn i skolehverdagen Opplæringslovens kapittel 9 A skal sikre at alle skoler handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Videreutdanningen «Skolemiljø og ledelse» ved Læringsmiljøsenteret skal gjøre skolelederne enda bedre til å indentifisere og forstå utfordringer i miljøet på sin skole. Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Etterutdanning må kunne kombineres med jobb - Vi må erkjenne at noen jobber vil bli utdaterte, men vi kan ikke akseptere at folk blir utdaterte. Det sa statsminister Erna Solberg under sitt foredrag på ICDE Lillehammer Lifelong Learing Summit. Publisert: 11.02.2019 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Omtale Her er de første doktorgradene fra offentlig sektor Statens vegvesen, Norsk kulturråd og Aust-Agder Fylkeskommune har nå hver sin helt ferske doktorand blant sine ansatte. Dette er de første som er i mål med en doktorgrad gjennom Offentlig sektor ph.d.-ordningen. Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Forskningsrådet
Fagfellevurdert Barnehagelærere med masterutdanning – potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? I løpet av de siste ti årene har relativt mange barnehagelærere i Norge tatt utdanning på masternivå. Hva betyr det for barnehagelærere å ha masterutdanning, og hva kan barnehagelærere med masterutdanning tilføre fagfeltet? Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagartikkel Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler Hva er den beste organiseringen av lærerutdanningen? Skal fokus være på teori eller praksis, eller bør det etableres et tredje rom? Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Fagartikkel Pedagogikk som skriftlig formidling – hvordan nå den praktiserende læreren Lærere bruker i liten grad pedagogisk litteratur til faglig oppdatering og som hjelp ved skolehverdagens utfordringer. Kan det hende at den pedagogiske litteraturen i for liten grad henvender seg til den praktiserende lærer? Publisert: 25.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016