Podcast Episode 18: Vaksne som mobbar eigne elevar At elevar vert utsett for mobbing av vaksne på skolen, er eit globalt problem. I dei fleste tilfella dreier det seg om lærarar som krenkjer eller mobbar sine eigne elevar. Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel – Oppsiktsvekkende dårlige skoleresultater Norske 15-åringers dårlige resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Podcast PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense − Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg. Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Skolelederrollen – Hvor ble skoleeier av? Om funn i rapporten Rektorrollen - Styrt eller støttet? Rektorrollen – styrt eller støttet? Dette er navnet på rapporten Skolelederforbundet publiserte august 2023. I denne episoden diskuterer vi utviklingen frem til der vi er i dag og mulige løsninger. Flere aktører peker på skoleeierskapet. Hva bør skje der? Publisert: 06.11.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Fagartikkel Profesjonsutøvelse i et komplekst juridisk landskap – hvordan tekster kan bidra i forvaltninga Større krav til dokumentasjon og rettsliggjøring av skolen gjør at lærere må utvikle sine kunnskaper om regelverket. Det innebærer også at den tekstlige formidlinga må være så klar at den lett kan forstås. Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel – Karakterer må ikke innføres for tidlig Karakterer i 7. trinn kan ha en negativ effekt. Det kan påvirke elevers faglige prestasjoner og hvordan de opplever overgangen til ungdomsskolen, viser ny studie. Publisert: 24.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis Skolen som organisasjon er en svært sammensatt kontekst som er regulert av et omfattende regelverk. Tilsyn og forskning har vist at det er manglende samsvar mellom regelverk og praksis, blant annet på spesialundervisningens område. Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Forskningsnotat Fordelar og ulempar med digital vurdering Eit nytt forskingsnotat presenterer ein studie som ser på moglege fordelar og ulemper for eleven og læraren ved å bruke digitale verktøy i større vurderingar. Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Video Læring for livet (9) Hvorfor slutter lærere i yrket? Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Hvorfor det? Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Gir skolesystemet større sosiale forskjeller? Forskere har undersøkt konsekvensene av resultatstyring og fritt skolevalg i grunnskolen. Det har fått dem til å spørre om den norske fellesskolen er under avvikling. Publisert: 19.08.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Når vil kommunepolitikere bestemme fraksjon og fyllingsgrad ved veibygging? Debatt: Kommunale politikere gjør vedtak som overstyrer læreres og skoleleders faglige skjønn. Når skal de gjøre det samme med ingeniører og leger? Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk Målstyring i skolen: La lærerne være ekspertene i klasserommet KRONIKK: Markedsstyring i Osloskolen fører til at lærere ved såkalte B-skoler har mindre pedagogisk frihet enn lærere ved såkalte A-skoler. Publisert: 29.04.2022 Hentet fra forskning.no