Fagfellevurdert Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004 Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling. Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020
Video Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene? Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder? Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Krevende styrerhverdag i barnehagen Styrere i barnehagen har lite handlingsrom til å prioritere pedagogisk ledelse. Publisert: 22.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Skjemavelde undergrev læraren Tidsskriftet Sakprosa presenterer seks studiar frå UiA-forskarar. Der kjem det fram at tekstar som vurderer fagutviklinga til barn i barnehage og skule ikkje berre er pedagogiske utviklingsverktøy. Dei er også del av ein ustrakt måle- og vurderingskultur som er oppteken av å telje, vege og måle. Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Engelsk — Fagfellevurdert Committing to School Development: Social and Material Entanglements Ståstedsanalyse (Point of View analysis) er et prosessverktøy utviklet av det norske Utdanningsdirektoratet for å hjelpe skoler til å identifisere områder for skoleutvikling. Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2-3/2018
Engelsk — Fagfellevurdert Creating Cultures of Equity and High Expectations in a Low-Performing School: Interplay Between District and School Leadership Forskning har påvist at høye forventninger i skolen har positiv innvirkning på elevprestasjoner. Det er imidlertid blitt forsket mindre på hvordan ledere på ulike nivåer jobber for å bygge slike skolekulturer, og hvordan profesjonsstandarder og nye krav innvirker på læreres innsats for å skape kvalitetsundervisning for en mangfoldig elevmasse. Publisert: 18.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2-3/2018
Artikkel – Lærere bruker ikke resultatene fra nasjonale prøver Det brukes store ressurser hvert år på å gjennomføre nasjonale prøver, men vi vet veldig lite om hvordan skoler egentlig bruker resultater på nasjonale prøver for å forbedre elevenes læring. Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Leder eller venn? Å lede tidligere kolleger byr ofte på utfordringer som må håndteres gjennom bevisste valg. Publisert: 12.09.2018 Hentet fra Handelshøyskolen BI
Artikkel Hvorfor er det viktig at lærere og andre profesjoner skal kunne ytre seg fritt? Lærere, leger og andre profesjoner opplever at de ikke kan ytre seg fritt om egne arbeidsforhold. Hva skjer med styringen av profesjonene og i hvilken grad tør man å uttale seg overfor makten i dagens norske arbeidsliv? Publisert: 04.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Slik kan sjefen fremme kreativitet og innovasjon Ny forskning kaster lys over hvordan ledere kan bidra til kreativitet og innovasjon hos sine medarbeidere. Publisert: 01.05.2018 Hentet fra Handelshøyskolen BI
Omtale Syv verktøy for veiledning av nye lærere I et nytt prosjekt skal forskere jobbe frem verktøy som skal støtte nye læreres utvikling i yrket. Publisert: 24.04.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo