Kronikk Elevene trenger ikke mer frilek, men skolen har mye å lære av barnehagen Uorganisert frilek og å velge bort læring er ikke veien å gå for norske førsteklassinger, skriver professor Åse Kari H. Wagner. Publisert: 01.02.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Nyutdannede PPU-studenter som får seg lærerjobb, ønsker å bli i yrket En fersk rapport fra NOKUT viser at flertallet av de som jobber i skolen, opplever mestring i jobben sin og ønsker å fortsette i læreryrket. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra NOKUT
Podcast Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen? Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med? Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Konsekvenser av koronapandemien for barnehagene og skolestarterne Under pandemien fant barnehagene nye arbeidsmåter for å tilpasse seg restriksjonene. Flere av barnehagene har også måttet gjøre endringer i forberedelsene til skolestart – særlig i 2020 da begrensningene var størst. Det er mye lærdom å ta med seg fra pandemiperioden og over til den ordinære barnehagehverdagen. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Første skolestart uten korona: - Viktigere enn noen gang å bygge gode klassemiljøer I år er det ekstra viktig å jobbe med fellesskap og gode klassemiljøer, mener forskerne Selma Therese Lyng og Frode Restad. De har flere råd til hvilke grep skolene kan ta. Publisert: 30.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel GOD SOMMER! Vi i Utdanningsforskning.no ønsker alle våre lesere en kjempefin og energigivende sommer. Det har dere i sannhet fortjent! Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Krevende å starte på ungdomsskolen - HiØ-forskere skal bidra til å lette overgangen Å gå fra barneskolen til ungdomsskolen er et krevende taktskifte for mange elever. Likevel er det gjort lite forskning på denne overgangen i norsk sammenheng. En ny samling med forskningsartikler skal gi nyttig kunnskap om overgangen. Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast Studieval: Dette seier ekspertane Karriererettleiar Gisle Hellsten oppfordrar foreldre og nittenåringar til å senkje skuldrene, og sjå på valget som et gledeleg dilemma framfor eit skjebnetungt lodd. Publisert: 25.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene? Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette? Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Blupodden: Språkferdigheter og leseutvikling Språkferdigheter i barnehagealder har vist seg å ha sammenheng med leseferdigheter i skolen. I denne episoden diskuterer vi leseutvikling og hvordan barnehagelærer kan tilrettelegge for barn som trenger et puff før skolestart. Publisert: 14.03.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet