Artikkel Hvordan mestrer elevene livet i 8. klasse? − Det er viktig å dokumentere hvordan det jobbes med livsmestring i klasserommet, og det er spesielt viktig å gjøre det i 8. klasse, det første året på ungdomstrinnet og det første året etter nedstengning, sier prosjektleder. Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole? Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2023
Fagfellevurdert Unge voksnes overganger mellom skole og arbeid under COVID-19 pandemien Unge ble rammet hardt av tiltakene for å begrense omfanget av COVID-19 pandemien. De mistet arbeidstid gjennom permittering og oppsigelser og det var få ledige jobber. Samtidig opplevde de læringstap på grunn av skolestenginger, sosial isolasjon og forverret psykisk helse. Publisert: 09.05.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 40) 1/2023
Fagfellevurdert «Da går jeg hjem og googler det i stedet» – Improvisasjon og medskaping i møter mellom elever og rådgivere En sentral del av utøvelsen av rådgiverrollen i skolen, er behovet for balanse mellom informasjon, refleksjon og handlingsorientering. I tillegg kreves evnen til å balansere sin egen rolle mot elevenes ønsker og behov. Dette er en balansekunst som forutsetter improvisasjon for å lykkes. Publisert: 08.05.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (Vol. 7) 1/2022
Kronikk Elevene trenger ikke mer frilek, men skolen har mye å lære av barnehagen Uorganisert frilek og å velge bort læring er ikke veien å gå for norske førsteklassinger, skriver professor Åse Kari H. Wagner. Publisert: 01.02.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Nyutdannede PPU-studenter som får seg lærerjobb, ønsker å bli i yrket En fersk rapport fra NOKUT viser at flertallet av de som jobber i skolen, opplever mestring i jobben sin og ønsker å fortsette i læreryrket. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra NOKUT
Podcast Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen? Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med? Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Konsekvenser av koronapandemien for barnehagene og skolestarterne Under pandemien fant barnehagene nye arbeidsmåter for å tilpasse seg restriksjonene. Flere av barnehagene har også måttet gjøre endringer i forberedelsene til skolestart – særlig i 2020 da begrensningene var størst. Det er mye lærdom å ta med seg fra pandemiperioden og over til den ordinære barnehagehverdagen. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Første skolestart uten korona: - Viktigere enn noen gang å bygge gode klassemiljøer I år er det ekstra viktig å jobbe med fellesskap og gode klassemiljøer, mener forskerne Selma Therese Lyng og Frode Restad. De har flere råd til hvilke grep skolene kan ta. Publisert: 30.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel GOD SOMMER! Vi i Utdanningsforskning.no ønsker alle våre lesere en kjempefin og energigivende sommer. Det har dere i sannhet fortjent! Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet