Fagfellevurdert Digital lesing som kjønnet ferdighet – om betydningen av kjønn og sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016 Stoltenberg-rapporten (NOU 2019: 3) satte for alvor kjønnsforskjeller i skolen på dagsordenen. Spørsmålet er imidlertid hvordan kjønn diskursivt blir konstruert og fortolket i rapporter om prestasjoner i skolen. Hvorfor blir kjønn gjerne tolket som den viktigste forskjellskapende faktoren? Hvorfor blir ikke sosial klasse viet større plass? Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 46) 3-4/2022
Fagfellevurdert Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges? Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue. Publisert: 13.09.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 4/2022
Fagfellevurdert Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt- spillet Hvordan kan et dataspill basert på en litterær klassiker brukes som utgangspunkt for elevers refleksjoner over eget liv og livsmestring? Publisert: 30.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Artikkel Skriving er eit samarbeid mellom elevar og maskiner Datamaskina og programvara avgjer i stor grad korleis elevane skriv, ifølgje skriveforskar Jon Olav Sørhaug. Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Engelsk — Fagfellevurdert Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis Bevegelse forstås som avgjørende for kjerneverdiene i rammeplanen. Gjennom en dokumentanalyse ser denne undersøkelsen på om bruken av begrepet bevegelse i rammeplanen underbygger hvordan styringsdokumentet framhever barndommens egenverdi. Publisert: 15.08.2023 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 4/2022
Forskningskafe Forskningskafe om lærerprofesjonenes forskningsanvendelse Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no inviterer til forskningskafe i Lærernes hus. Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Innledningene blir strømmet. Publisert: 09.08.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Betydningen av å forske sammen Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Podcast Lærerrommet: Hvordan kan konsentrasjonen bedres? Digitale dingser og sosiale medier får nå ofte skylda for en konsentrasjon mange mener er kraftig svekket. Dessuten vokser også bekymringen for læringen til elever og studenter på grunn av dette. Hva kan gjøres? Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Skolen og samfunnet svikter de unike teknologitalentene Unge som mestrer avansert programmering er en oversett gruppe som ikke får noen drahjelp til å utvikle det tekniske talentet. Ifølge ny forskning faller unge kodere utenfor både på skolen og blant jevnaldrende. Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Hjernen i sentrum: Ungdomshjernen er formbar og sårbar Den rivende utviklingen ungdomshjernen går igjennom for å «bli voksen» gjør den også ekstra sårbar - blant annet for psykiske lidelser. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer. Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Ledelse av skoleutvikling – en kunnskapsoversikt Selv med ulike perspektiver på hvordan man skal arbeide med skoleutvikling, så vil man alltid ende opp med en fellesnevner: samhandling mellom ledelse og personalet. Publisert: 07.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023