Fagartikkel Å se seg selv i Den andres øyne – en profesjonell jakt etter seg selv Denne teksten er et faglig, personlig essay om det å bruke sine egne opplevelser og erfaringer, og de følelsene disse vekker hos en selv, for bedre å forstå både seg selv og andre. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagfellevurdert Kva styrer og kva styrker samspelet mellom barnehagepersonalet og foreldra? Ein studie om kommunikasjon mellom personalet i ein barnehage og foreldre med migrasjonsbakgrunn Ifølge rammeplan for barnehagen skal det kulturelle mangfaldet i samfunnet kome til uttrykk i barnehagen. Noverande rammeplan legg sterkare enn tidlegare rammeplanar vekt på ressursperspektivet i samband med språkleg og kulturelt mangfald i barnehagen. Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 4/2019
Blogg Nye undersøkelser av hvordan skolestenging påvirket elevenes læring Det er estimert at rundt 1.5 milliarder barn og unge i april opplevde skolestenging og mistet ansikt-til-ansikt kontakt med lærere og medelever. Nå har de første undersøkelsene av skolestening og konsekvenser for elevenes læring blitt publisert. Publisert: 03.12.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Koronatiltak gav ein betre barnehagekvardag for barn Kortare tid i barnehagen, mindre grupper og same omsorgsgjevarar gav auka trivsel for barna då koronapandemien nådde Noreg. Publisert: 02.11.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Når skolen svikter Hvordan opplever foreldre til barn som har vært hjemme fra skolen flere år møtet med skolen? Denne artikkelen viser at de foresatte opplever at skolen legger ansvaret på dem, og at det stilles spørsmål ved deres omsorgsevne. Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Kronikk Er lærerne rustet til å møte fremtiden? Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover. Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærere flest har gode erfaringer fra korona-stengningen Hjemmeskolen fungerte tilfredsstillende, men vi vil ikke tilbake dit, viser en ny rapport som har samlet lærernes erfaringer. Den konkluderer med «hjemme bra, borte best». Publisert: 24.09.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Forsker bekymret for koronafravær på skolen Med høyt koronarelatert fravær på skolen i høst, risikerer vi at både motivasjonen og læringen vil kunne dale, mener førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Hun har noen gode råd. Publisert: 10.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer Hvordan gikk det med ungdommen under nedstengingen av samfunnet i vår? Dette har NOVA-forskere undersøkt i en ny studie. Publisert: 02.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva kan lærere og foresatte gjøre når eleven ikke møter opp på skolen? – Har eleven din skolevegring, vil foreldrene ofte være bekymret lenge før deg som lærer, sier ekspert Trude Havik. Her er hennes råd til skoler og foresatte med barn som viser tegn til at skolen er et vanskelig sted å være. Publisert: 01.09.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Disse ungdommene slet med hjemmeskole Selv om de fleste elever klarte seg bra gjennom hjemmeskole-perioden, fortalte 6 av 10 ungdommer i Oslo at de lærte mindre. Publisert: 21.08.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hjemmeskole under korona: Lærerne brukte mer tid på å forberede undervisningen En fersk spørreundersøkelse blant lærere i grunnskolen viser at lærere på alle trinn brukte langt mer tid på å forberede undervisningen i tiden med hjemmeskole, enn de normalt sett gjør. Publisert: 14.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet