Fagartikkel Klasseledelse i et entreprenørperspektiv Formidlingen av entreprenørskap har økt sterkt de siste årene. Utvikling og innføring av entreprenørskapspolitikk er blant annet gitt en sentral plass i EUs oppfølgning av Lisboaprosessen. Denne studien tar utgangspunkt i at lærerens klasseledelse er av betydning for entreprenørielle prosesser. Publisert: 30.10.2018 Hentet fra Yrke 3/2018
Fagfellevurdert Hvordan læreren som klasseleder kan fremme læring i prosjektarbeid Denne artikkelen presenterer forskning og teorier som belyser klasseledelse. Videre beskrives og analyseres eksempler fra undervisningspraksis som viser hvordan læreren som leder kan forebygge uro i klassen i prosjektforløp ved å være en tydelig leder samtidig som han eller hun skaper og opprettholder gode relasjoner ved å være fagpersonlig nærværende i klasserommet. Publisert: 17.10.2018 Hentet fra FoU i praksis 2/2014
Artikkel – Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere. Publisert: 14.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Å bruke teknologi i undervisningen – smarte valg Bruk av teknologi for barn som snart skal begynne eller går i skolen, har den samme hensikten som alt annet verktøy som tas i bruk: det må støtte undervisningen og gi elevene et bedre læringsutbytte enn de ville fått uten teknologi. Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Kronikk Instrumentopplæring forbedret klassemiljøet Kulturskolelærere underviste tredjeklassinger ved Tordenskjoldsgate skole i ett år. Todda-prosjektet er et eksempel til etterfølgelse for andre skoler. Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Ledelse i klasserommet – et læringsperspektiv Undervisning og læring bør spille en viktigere rolle innenfor klasseledelse. Nye perspektiver på kasseledelse blir presentert, med eksempler fra videregående skole. Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Blogg God gruppeledelse = trygt læringsmiljø Som spesialpedagog i barnehage gjennom flere år har jeg erfart at det er av stor betydning med god kvalitet på gruppeledelse. Publisert: 17.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk Godt syn bør ikke være en privatsak Vi går for sjeldent til synsundersøkelse. Ukorrigerte synsfeil er vanlig, og alvorlige øyesykdommer får utvikle seg uoppdaget. Det er på tide med et realt, offentlig øyehelse-tilbud. Publisert: 16.08.2018 Hentet fra forskning.no, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Den langsomme veien er den raskeste Denne artikkelen undersøker om den langsomme veien, den tiden det tar å få til en god dialog med en elev, kan være den raskeste veien til kunnskap og innsikt. Publisert: 04.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Artikkel Vær obs på disse formene for mobbing Fersk forskning fra OsloMet viser hvordan mobbing kan oppstå i grupper. - Det er veldig viktig å forstå at gruppedynamikker spiller en vel så viktig rolle i mobbing som enkeltelever, sier forsker Selma Therese Lyng. Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette. Publisert: 08.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement Aktiv og entusiastisk deltakelse er viktig for læring, men hva skaper engasjement i undervisningssituasjonen? Studier har vist at det er sammenheng mellom lærers adferd og engasjement hos elevene. I denne studien undersøkes denne sammenhengen nærmere. Publisert: 01.04.2018 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 12) 1/2018