Fagartikkel Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning. Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Artikkel Utfordrende å være lærer i klasser med disiplinproblem Det er utfordrende å være lærer når klassen er preget av store disiplinproblemer og elevene ignorerer instruksjoner. Men det finnes tiltak som kan endre kaotiske klasserom til gode læringsmiljø. Publisert: 29.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Norske lærarar er gode på utvikling av positive læringsmiljø Forsking: Lærarar i Noreg er generelt dyktige til å utvikle positive læringsmiljø og organisere undervisninga i klasserommet. Men det kan vere tenleg å rette meir merksemd mot å vidareutvikle støtta lærarar gjev til fagleg læring. Publisert: 20.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Dansk — Omtale Selvbestemmelse giver elever lyst til at lære Vi har for lengst avskaffet den dystre, gammeldagse skolen preget av kjeft, mas og styring, men det kan fremdeles være vanskelig å motivere barna til å lære. Forskningen har svarene; de må "bare" omsettes i praksis. Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Fagartikkel Lesson Study – for skolebasert kompetanseutvikling Det fins i dag en rekke tolkninger av hva det vil si å arbeide etter prinsippene fra Lesson Study. To av de skolene som har lengst erfaring med denne arbeidsmåten i Norge deler sine erfaringer. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Artikkel Fem tiltak som kan forebygge vold mot barn Mild vold mot barn og unge går ned, men den grove volden er stabil. Ifølge forskere fra HiOA er det fem tiltak som kan redusere den grove volden. Publisert: 21.11.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten og praksis
Blogg Ny undersøkelse: Skyldes dysleksi problemer med syn og symmetri? Ny studie lanserte ny forklaring på dysleksi og fikk mye oppmerksomhet for dette. Men bør den velte vår oppfatning om at dysleksi er en språkbasert vanske?, spør Monica Melby-Lervåg. Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel Klasseledelse og den viktige relasjonen mellom lærer og elev Pål Roland presenterer noen foreløpige resultater fra CIESL-prosjektet. Publisert: 17.10.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel «Ser du ikke at den er lilla?» - om fargesvakhet i skolen Nesten alle skoleklasser har minst én elev som sliter med å oppfatte farger. Manglende kunnskap om problemet kan føre til negativ oppmerksomhet og latterliggjøring fra medelever og lærere. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Artikkel Læring gjennom leik på 1. trinn Me kan utnytta rolleleiken i begynneropplæringa i mykje større grad enn mange gjer i dag. For leiken opnar opp for elevane sitt eige initiativ og trong til utforsking og eksperimentering. Men korleis kan skulen nytta denne leikekompetansen i lese- og skriveopplæringa? Førsteamanuensis Anne Håland viser korleis elevar på 1. trinn skriv, les og leiker i Sjukehusleiken. Publisert: 16.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Lærerens sensitivitet Sensitivitet betyr følsomhet, evne til å fange opp signaler og å respondere på dem. Positiv lærersensitivitet er lærerens følsomhet for og evne til å respondere på enkeltelevenes og klassens behov. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel - Sjekk barnets syn før skolestart Dersom synsfeil ikke oppdages, kan barn falle utenfor både sosialt og på skolen. Her er tegnene på synsfeil hos barn. Publisert: 08.08.2017 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)