Fagartikkel Ledelse i klasserommet – et læringsperspektiv Undervisning og læring bør spille en viktigere rolle innenfor klasseledelse. Nye perspektiver på kasseledelse blir presentert, med eksempler fra videregående skole. Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Blogg God gruppeledelse = trygt læringsmiljø Som spesialpedagog i barnehage gjennom flere år har jeg erfart at det er av stor betydning med god kvalitet på gruppeledelse. Publisert: 17.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk Godt syn bør ikke være en privatsak Vi går for sjeldent til synsundersøkelse. Ukorrigerte synsfeil er vanlig, og alvorlige øyesykdommer får utvikle seg uoppdaget. Det er på tide med et realt, offentlig øyehelse-tilbud. Publisert: 16.08.2018 Hentet fra forskning.no, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Den langsomme veien er den raskeste Denne artikkelen undersøker om den langsomme veien, den tiden det tar å få til en god dialog med en elev, kan være den raskeste veien til kunnskap og innsikt. Publisert: 04.07.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 2/2018
Artikkel Vær obs på disse formene for mobbing Fersk forskning fra OsloMet viser hvordan mobbing kan oppstå i grupper. - Det er veldig viktig å forstå at gruppedynamikker spiller en vel så viktig rolle i mobbing som enkeltelever, sier forsker Selma Therese Lyng. Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette. Publisert: 08.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement Aktiv og entusiastisk deltakelse er viktig for læring, men hva skaper engasjement i undervisningssituasjonen? Studier har vist at det er sammenheng mellom lærers adferd og engasjement hos elevene. I denne studien undersøkes denne sammenhengen nærmere. Publisert: 01.04.2018 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 12) 1/2018
Blogg Gode råd om å øke elevenes engasjement Det er så fint å få en liste med korte greie råd sier mange, men kanskje blir gode råd fortsatt bare gode råd, satt opp på en plakat, eller i en powerpoint? Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel «Se meg som den jeg er» – relasjoner og elevidentitet i skolen Elevene ønsker at læreren skal se bak fasaden og se dem «slik de er». Men hva er det egentlig læreren skal se etter? Kanskje elevens behov ikke er å bli sett slik de er, men heller bli anerkjent for «det de vil være». Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel Læraren som rollemodell Læraren har stor påverkingskraft gjennom sin veremåte. Samvær med læraren medfører såleis både modell-læring og normativ læring for elevane. Arbeidet med psykisk helsefremming i skulen må ta dette som utgangspunkt. Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Omtale Nytt Nordic Centre of Excellence skal forske på kvalitet i undervisning Senteret Quality in Nordic Teaching (QUINT) vil bidra til ny innsikt i undervisning og læring ved å studere klasserom på tvers av de nordiske landene. Publisert: 21.02.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert «Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling. Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018