Blogg Gode råd om å øke elevenes engasjement Det er så fint å få en liste med korte greie råd sier mange, men kanskje blir gode råd fortsatt bare gode råd, satt opp på en plakat, eller i en powerpoint? Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel «Se meg som den jeg er» – relasjoner og elevidentitet i skolen Elevene ønsker at læreren skal se bak fasaden og se dem «slik de er». Men hva er det egentlig læreren skal se etter? Kanskje elevens behov ikke er å bli sett slik de er, men heller bli anerkjent for «det de vil være». Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel Læraren som rollemodell Læraren har stor påverkingskraft gjennom sin veremåte. Samvær med læraren medfører såleis både modell-læring og normativ læring for elevane. Arbeidet med psykisk helsefremming i skulen må ta dette som utgangspunkt. Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Omtale Nytt Nordic Centre of Excellence skal forske på kvalitet i undervisning Senteret Quality in Nordic Teaching (QUINT) vil bidra til ny innsikt i undervisning og læring ved å studere klasserom på tvers av de nordiske landene. Publisert: 21.02.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert «Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling. Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert Læreres mestringsforventninger til å undervise i teknologirike læringsomgivelser og deres opplevde utfordringer Hva forklarer læreres mestringsforventninger knyttet til jobben med å undervise i skolefag i teknologirike læringsomgivelser? Publisert: 15.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Omtale Kreativitet i skolen Lærere får tips til hvordan skolen kan bli mindre kjedelig. Publisert: 31.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Kva undervisarane tenkjer om si eiga undervisning Einsidig fokus på studentane sine vurderingar kan fort gje eit skeivt bilete av undervisningspraksis i høgare utdanning. Ønskjer vi eit meir heilskapleg bilete av utdanninga, må vi også lytte til undervisarane sine stemmer. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Artikkel Emosjoner – et neglisjert og underkommunisert felt Lærerens bevissthet om hvordan egne og elevenes emosjoner påvirker læringsarbeidet, er avgjørende for å kunne mestre jobben. Sannsynligvis er det også en avgjørende faktor for å holde lærere i skolen. Publisert: 18.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel Et forsvar for teoriens plass i lærerutdanning Mer praksis i lærerutdanningen er ikke et universalmiddel som garanterer flinkere lærere og bedre lærerutdanning. Tvert imot kan innsikt i pedagogisk teori være vel så viktig, både for lærerstudenters profesjonsutvikling over tid og lærerstandens evne til å forsvare egen profesjonalitet. Publisert: 17.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017